המטרה: העלאת המודעות לרכיבה עירונית וקידום שבילי אופניים בפרדס חנה-כרכור; בטווח הרחוק: שיתוף פעולה בין כל רשויות האזור בסלילת שבילי אופניים
כ-150 רוכבי אופניים הגיעו ביום שישי האחרון לרכיבת מסה קריטית – רכיבת אופניים מחאתית -חברתית שנועדה להעלות את נושא שבילי האופניים על סדר היום הציבורי במושבה. בכך, לעודד כמה שיותר תושבים להשתמש באופניים ככלי תחבורה זמין ונגיש במקום השימוש ברכב הפרטי.
הרכיבה מסמנת את יריית הפתיחה למסורת של רכיבות מקומיות שצפויות להתקיים מעתה בכל יום שישי הראשון של החודש והיציאה אליה תהיה מהוואדי שבמרכז המושבה.
ההתארגנות המקומית לקידום שבילים החלה בשנתיים האחרונות על ידי קבוצת “מושבת האופניים” – קבוצה של עשרות פעילים המאגדת מאחוריה מאות תומכים שפועלים אל מול המועצה כדי שזו תפתח את תשתית שבילי האופניים.
החזון של הפעילים, הוא סלילת שבילים חדשים תוך יישום תכנית המתאר והוספת שבילים טקטיים על בסיס הכבישים הקיימים על מנת לחבר את כלל הישוב ברשת של שבילים בדגש על בתי ספר, מרכזים קהילתיים ומרכזי בילוי וקניות.
בשלב זה, קיימים שבילים בודדים בלבד אשר אינם מאפשרים לנוע בביטחון ובחופשיות ברחבי המושבה. בתוך כך, בעקבות הלחץ שהפעילו הפעילים הודיעו לאחרונה במועצה על כוונתם לסלול מספר שבילים חדשים בהם שביל טקטי (שביל המשתלב בכביש קיים ולא דורש סלילה מיוחדת) ברחוב דרך למרחב.
פרדס חנה כרכור היא מושבה אידיאלית לרכיבה על אופניים, אין בה עליות או ירידות חדות, ויש בה רחובות רחבים שמאפשרים לשלב בתוכם שבילי אופניים טקטיים בעלות מזערית, כפי שניתן לראות כיום בערים רבות בארץ ובעולם.
המטרה בקידום השבילים היא הורדת נפח התנועה מכבישי הישוב, לאפשר לילדים לנוע בעצמאיות לבית הספר חוגים ולחברים מבלי להיות תלויים בהסעות של ההורים, ולאפשר הגעה לרכבת ולמקומות העבודה.
רכיבות מסה קריטית מתקיימות ברחבי העולם מאז 1992, ובמסגרתן, רוכבי אופניים נפגשים אחת לחודש כדי לרכוב יחד וליהנות מהבטיחות ומהחברה של רוכבים אחרים, ומהנסיעה והטיול המשותף.
הפילוסופיה הכללית מבוטאת על ידי סיסמה שמרבים להשתמש בה: “אנחנו לא חוסמים את התנועה; אנחנו התנועה”.
בשנים האחרונות ערים רבות הפכו את שבילי האופניים לחזון, והמגמה העולמית היא להגדיל ככל הניתן את השימוש באופניים בתוך הערים ומנגד להפחית את השימוש ואת התלות ברכב הפרטי, מתוך הבנה שיש בכך השפעה ישירה על איכות חייהם של התושבים.
משבר הקורונה שהביא עמו גם סגרים והגבלות, הפחית את מספר הרכבים בכבישים, ובערים רבות החליטו לנצל זאת להאצת פיתוח תשתיות השבילים.
כך יצא, שמפרוץ המשבר נוצרו אלפי קילומטרים של שבילי אופניים, מרביתם ללא סלילה אלא באמצעים מהירים כגון צביעת נתיבים, הפרדת נתיבים על ידי קונוסים או בטונדות, שינוי רחובות מיועדים לרכב פרטי למיועדים לתנועה משולבת ועוד.
דוגמאות לא חסרות, בבריסל למשל סללו 40 ק”מ של שבילי אופניים במהלך תקופת הקורונה וקראו לתושבים להעדיף רכיבה על אופניים, בצרפת הודיעה הממשלה כי הקציבה 20 מיליון אירו לעידוד הרכיבה בעיר עד כדי תמריצים כספיים למי שירכב על אופניים.
בפריס הודיעה העירייה כי תסלול 50 ק”מ של שבילי אופניים, וכ-150 ק”מ נוספים של שבילים בעיירות מסביב לפריז.
בישראל הזינוק המשמעותי ביותר בנושא מתרחש בעיר ת”א שכוללת כיום כ-140 ק”מ של שבילים והתחייבה להוסיף 220 ק”מ נוספים של שבילים עד לשנת 2025. בתקופת הקורונה אף נרשמו זינוקים חדים בהיקף השימוש באופניים ואף נרשם מחסור כלל עולמי בזוגות אופניים לאחר שהציבור “התנפל” על החנויות וחיסל את המלאים הקיימים.
בראיה אזורית, ביישובים סביב פרדס חנה כרכור יש מספר בשורות, כך למשל, החברה לפיתוח קיסריה החלה בסלילת שביל אופניים משכונת אור ים לפארק התעשייה של קיסריה. מועצת בנימינה הצהירה על כוונתה לסלול מספר שבילים כולל שביל סובב גבעת עדה.
אחת המטרות של פעילי מושבת האופניים היא שהמועצות הסמוכות ישתפו ביניהן פעולה כדי לחבר את הישובים, פרדס חנה, בנימינה, גבעת עדה, קיסריה וזיכרון יעקב בתשתית של שבילים.
ממועצת פרדס חנה-כרכור נמסר, כי המועצה מקדמת את נושא שבילי האופניים במושבה, כאשר בימים אלו החלו זה מכבר העבודות לביצוע שביל אופניים בשדרות הציונות מרחוב האפרסק עד דרך למרחב, מדובר בשלב א’ בתכנית. בשלב ב’ יוסדר שביל האופניים עד לתחנת הרכבת.
בנוסף, שביל אופניים נוסף הוסדר לפני כחודשיים בתחנת הרכבת ועד לצומת דרך הים, כחלק מפרויקט הסדרת חניון הרכבת. לצד זאת אגף ההנדסה נמצא בימים אלו בתכנון שביל טקטי בדרך למרחב כאשר צפי סיום התכנון בעוד כחודש וחצי.
תמונה-מקדמים שבילי אופניים.
צילום-מושבת האופניים
1תגובה