• צוות מרפאת שיניים דר עלאא סלטי
מיכה גפני מפקד תחנת משטרת חדרה

מפקד תחנת משטרת חדרה: “בעקבות הסגר, נפח מקרי האלימות במשפחה בחדרה, גדל ב 30%- ”

בראיון בלעדי חושף מפקד תחנת משטרת חדרה, סנ”צ מיכה גפני, חלק מיעדי התחנה החולשת על חדרה, אור עקיבא ופרדס חנה; ההתמודדות מול מחוללי פשיעה ועברייני האזור

בראיון בלעדי חושף מפקד תחנת משטרת חדרה, סנ”צ מיכה גפני, חלק מיעדי התחנה החולשת על חדרה, אור עקיבא ופרדס חנה; ההתמודדות מול מחוללי פשיעה ועברייני האזור

לסנ”צ מיכה גפני (48) יתרון מובנה. במשך שנים ארוכות שירת במשמר הגבול בגזרת איו”ש, בגזרת ירושלים ובמרחב תל-אביב. הוא מורגל לתורות הלחימה של מג”ב. זו גם הסיבה מדוע לפני ארבע שנים, כשעזב את מג”ב לטובת המשטרה הכחולה, מונה הקצין המצטיין לתפקיד קצין אג”מ במשטרת חיפה. משם, במסלול די מהיר, עבר לפקד על תחנת עירון החולשת על רוב הכפרים הערבים באזור. לפני כחמישה חודשים מונה למפקד תחנת חדרה. את תוצאות הפעילות בשטח, המבוססת על מודיעין, פעילות סמויה והמון פעילות גלויה, ניתן לראות בנפח הפשיעה המטופלת

מה ההבדל בין העבודה במשמר הגבול לעבודה במשטרה הכחולה?

“משמר הגבול הוא יותר חיל אשר מתעסק בצד המבצעי, שזה דומה קצת לעבודות של יחידות היס”מ. כולם במג”ב הם לוחמים שהוכשרו למטרה זו. בעוד שתפקיד המשטרה הוא לפעמים דומה, אבל לרוב הוא שונה – הן ברמת היעדים, התפקידים וכמובן המטרות. אני מוצא, שהניסיון שהצטבר – הן במג”ב והן במשטרה – מאפשר חשיבה יצירתית יותר”.

כאשר נכנסת לתפקיד כמפקד תחנת חדרה,איזו תחנה מצאת?

“מצאתי תחנה עם שוטרים וקצינים מעולים. שוטרים אשר מחויבים לתפקיד שלהם, שוטרים המחויבים לתושבים. אתה רואה את ההשקעה שלהם. את שעות העבודה שלהם. נתקלתי בחוקרים ובצוותים המשקיעים לילות כימים בתיקים מורכבים. כאשר הם עובדים ללא מגבלת שעות – גם בשבתות ובחגים. כל זה מבלי לשמוע אנשים רוטנים. אני לא מכיר הרבה אנשים ואזרחים שעובדים, לפעמים, שלושים יום בחודש כדי להשלים משימות. גם המצב הנוכחי בעידן הקורונה הביא למצבים, שכל שוטר נותן מעצמו הרבה יותר מאשר ימים רגילים – תוך שימת דגש על הפן השירותי”.

התחנה חולשת על מספר ערים ורשויות בהן פועלים, בין השאר, עבריינים מוכרים ובשיתוף פעולה עם עבריינים מהמגזר הערבי. כיצד תחנת חדרה מתמודדת עם הפשיעה?

“אנחנו במשטרת חדרה פועלים בשיתוף פעולה מלא עם גורמים ויחידות נוספות במשטרה. אנחנו מנסים לאכוף את החוקים בכל הדרכים שהמחוקק נתן לנו, אבל לצערי, לא תמיד, הענישה מרתיעה. לעתים, לטעמי, היא מקלה”.
תפקידה של משטרה, באופן עקרוני, היא לחשוף עבירות. לאסוף חומרים שיובילו לכתב אישום מול הגורם. כחלק מההליך מבצעת המשטרה עיכובים, מעצרים והארכות מעצר. תפקידה של המשטרה מסתיים עם העברת התיק ועימו שלל החומרים שנאספו, לגורמי התביעה או הפרקליטות. במידה ומוחלט על-ידי התביעה או הפרקליטות להגיש כתב אישום, עובד הדיון לביהמ”ש. בישראל, כידוע, בניגוד למשל בארה”ב, העונש הוא עד מספר השנים המקסימלי – כאשר בארה”ב מספר השנים לעונש הוא קבוע ולא ניתן לשינוי.

האם היית רוצה לראות עונשים חמורים יותר בבית המשפט?

“כאזרח, בוודאי. כן, עם זאת חשוב לי להדגיש כי לא אני הוא המחוקק או הרשות השופטת. המשטרה היא רשות מבצעת בלבד. מניסיון שנצבר שנים רבות אני מעריך שאם עבריינים היו יודעים שהם יישלחו לתקופות מאסר ארוכות, חלקם לפחות היו נרתעים. אתן דוגמא מהתחנה הקודמת שהייתי: בוצעה עבירה של ירי במגזר הערבי. עצרנו עברין שתועד ונתפס כאשר הוא מבצע ירי, עובר עבירות של נשיאת נשק שלא כדין ופציעה של בן אדם. החוק אומר שעל עבירה של נשיאת נשק שלא כדין, דינו מאסר עד 10 שנים. אותו עברין לא רק שנשא נשק וירה בו לעבר אדם ואף פצע אותו, לבסוף הוא ישב רק שנתיים בכלא. אני מדבר בעיקר על עבריינים מועדים”.

עבירות רבות בהן מטפלת המשטרה הינן עבירות המסייעות לשמירה על הסדר הציבורי.

“האיש הנורמטיבי הוא לא עברין. אומנם, אנחנו מרתיעים גם אותו, אבל הוא לא ינהג בפסילה, הוא לא ידבר בטלפון בנהיגה או יכנס ברמזור אדום. יכול להיות שהוא יעשה טעות חד פעמית שלא בכוונה, אבל הוא יהיה מודע ולא יחזור על העבירה שוב, כי הוא לא עברין כי ככה הוא חונך. רוב האזרחים הם כאלה. מבחינתי, עברין זה לא מישהו שעבר פעם אחת על החוק שלא במזיד, כי לכולנו זה יכול לקרות לפעמים”.

האם נכון שבעקבות הקורונה חלה עלייה חדה במספר מקרי הגניבות מסופרים וחנויות מזון?

“אכן, לצערי. לא פעם אנו נתקלים בתושבים אשר גונבים אוכל במטרה לאכול או להביא לילדיהם. מצד אחד מדובר על עבירה על החוק, מנגד אנחנו צריכים להיות עם אוזן קשבת, לב מבין ופתוח. אפילו עם חשיבה מחוץ לקופסא. לצערי, לא תמיד לשירותי הרווחה באזור כולו יש מענה לתופעה. תופעה נוספת היא הגידול החד במקרי אלימות במשפחה. בעיקר נגד נשים. בעקבות הסגר האחרון חל גידול של כ- 30%- במקרי התלונות והפניות אלינו בנושא זה. לצערי, אחוז גבוה מהנשים אשר סובלות מהתעללות או מאלימות, מסרבות להתלונן או לשתף איתנו פעולה. גם במקרים בהם אנו מבחינים שהן חבולות, חלקן טוענות שהן “נפלו באמבת טיה”. את המשטרה מזעיקים באחוז ניכר של המקרים שכנים. אנחנו למדנו לא לעזוב את התלונות ככה. אנחנו נביא את האישה לתת חנה, נבודד אותה מהגורם המכה, נסביר לה את חשיבות התלונה – כי מכה אחת עלולה להוביל לעוד מכות ואף למקרים קיצוניים”

כמפקד תחנה אתה בקשר ישיר עם כל ראשי הרשויות באזור אחריותך. כיצד מתנהלת העבודה השוטפת, למשל, מול ראש רשות הנחשד בפלילים, או במקרה אחר ראש רשות שיש נגדו המלצה להעמדה לדין בכפוף לשימוע?

“כל עוד החוק מאפשר לראש רשות להמשיך לתפקד כראש עיר, אני כמפקד תחנה לא מרגיש בעייתיות. שיתוף הפעולה מול כל ראשי הרשויות הוא מעולה, ענייני וקורקטי. ההתנהלות, הן של רשות מקומית והן של המשטרה,בנקודות המשותפות – בהן למשל אגף שיטור עירוני – הן תמיד בגישה של טובת הציבור. בסופו של דבר משטרת ישראל תמיד פועלת על-פי חוק ובהתאם לחוק”.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שתפו את הפוסט!

עוד כותרות

ספורט

נדלן

רכילות

תרבות ופנאי

מנעול על מערכת סייבר

מתקפת סייבר מדומה

מבוא למבדקי חדירה במערך הסייבר – penetration test בעולם בו איומים דיגיטליים מתפתחים כל

עסקים

לייף סטייל

בריאות

חוק ומשפט

אוכל

שופ דיל

מאמרים נוספים

קומפרסור לרכב

קומפרסור לרכב

המדריך לרכישת קומפרסור לרכב להשגת כוח לצמיגים ושליטה ברכב אם אתם מחפשים ציוד ואביזרים

מסדרון שטוף -תשלום לועד בית

תשלום ועד בית

איך אפשר לייעל את התהליך של גביית ועד בית אין ספק כי אחד מהתפקידים

נהיגה בחורף

זהירות! נהיגה בחורף

ראות מוגבלת, כבישים רטובים וחלקים ורוחות חזקות – הם רק חלק מהסכנות הנלוות לנהיגה

חימום תת רצפתי

חימום תת רצפתי

מהו חימום תת רצפתי, מהן היתרונות ולמי זה מתאים החורף הישראלי אולי לא קר

גולף-איתי כהן

איתי כהן דור 3

הוא מסומן כדבר הגדול הבא בענף הגולף, הוא דור שלישי לשחקני גולף שצמחו באור

מבריטניה ישירות לישראל

רילוקיישן לישראל מבריטניה: חברת לוגיסטיקה הופכת את התהליך לקל ופשוט למרות שהשהות באנגליה במשך

מראש שיש חוזר ובענק

חברת אלוני משיקה את הטרנד בעולם העיצוב: אריחי גרניט פורצלן ענקיים במראה שיש בהשראת

מסיבה במועדון

מסיבת סמים ואלכוהול

המשטרה חשפה הלילה מסיבה רווית אלכוהול וסמים שאורגנה בשטח מפעל באזור התעשיה בבנימינה ורשמה

ניידות משטרה במחסום

מבצעי אכיפה בפרדס חנה

כחלק ממאמצי התפשטות הקורונה נמשכים מבצעי האכיפה כנגד הפרת תקנות הקורונה במרחב הציבורי, בימים

תמונה של חטיף משולשים

משולשים בשלושה טעמים

המותג Free  משיק לראשונה: חטיפים מלוחים מרכיבים טבעיים בלבד לנשנוש באריזות אישיות: “מושלשים” “מושלשים”

שריפה ביער

שבוע של גל שריפות

סיכום אירועי השריפות , תחנת כיבוי חדרה משעות הבוקר לוחמי האש של תחנת חדרה

ילד עם מסיכת קורונה וכפפות מביט מהחלון

חרדה ושמה קורונה

“הגל השני” של הקורונה חידד את העובדה כי הנגיף יישאר אתנו ככל הנראה, לעוד

הופכים חזון למציאות

הופכים חזון למציאות

ראש המועצה הגר פרי יגור : “הופכים חזון למציאות! מליאת המועצה דנה ואישרה נושאים

שתפו ברשתות החברתיות

דילוג לתוכן