• צוות מרפאת שיניים דר עלאא סלטי
בועז שרעבי

בועז שרעבי: השף המזמר

כשתעשיית המוזיקה נעצרה כמעט לחלוטין בקורונה, התעמק בועז שרעבי בתחביבו: הבישול. ראיון עם טעם, צבע, חיים טופול, אבהות , הנשיא רבלין, רוה"מ נתניהו וגם קצת על מוזיקה

כשתעשיית המוזיקה נעצרה כמעט לחלוטין בקורונה, התעמק בועז שרעבי בתחביבו: הבישול. ראיון עם טעם, צבע, חיים טופול, אבהות ,הנשיא רבלין, רוה”מ נתניהו וגם קצת על מוזיקה

אני נפגשת עם המוסיקאי, הכותב המלחין והזמר בועז שרעבי בביתו בקיסריה. הוא לא מסתיר את עובדת היותו פטריוט והוא גם לא מחפש אשמים. ברקע מתנגנים השירים של הזמרים והלהקות שהוא אוהב – החל מדולי פרטון, דרך ארית’ה פרנקלין והמון מוזיקה קלאסית. “בכל זאת, נפש של אמן”, הוא אומר בחיוך.

כאמן וכזמר שרגיל להופיע, כיצד אתה מתמודד עם התקופה הלא פשוטה הזו?

“כיחיד, אני מתמודד לגמרי לא רע. אני אדם מאד אופטימי ובבבגרותי כבר די ממושמע. אז אני מסתגר בבית, מקבל עזרה מחברות טובות עם קניות וכו’. יש לי חצר עם גינה יפה. את הזמן אני מנצל ליצירת מוזיקה חדשה. כותב שירים רבים בהשראת התקופה. מידי פעם מצייר וכמובן מבשל. המוח עסוק כל הזמן בדברים חיוביים. ההתמודדות היא כמו כל דבר שנקבע לנו בחיים. מדובר במגיפה גלובאלית המקיפה את הגלובוס. אנו צריכים להתמקד כאן ועכשיו אצלנו. אבי נהג לומר: “קשט את עצמך ואחר כך את האחרים”.. אני פשוט מבקש מכולם שיהיו זהירים”.

אהבתך לבישול מוצאת כעת ביטוי?

“חלק מהכיף שלי בתקופה הזו ,זה הבישול היומיומי. אני לא שף, אבל אני בשלן לא רע. ההשפעה הדומיננטית בכל נושא מתחילה בשחר ילדותו של האדם. הייתי הרבה בחו”ל. טעמתי מכאן ומשם, אבל ההשפעה העיקרית זו אמא שרה ז”ל. יש לי זיכרונות ילדות מתבשילי אימי. תמיד יש לי רצון ליצור דבר חדש. במוסיקה, בבישול שגם הוא לכשעצמו מחייב יצירתיות. למען האמת, אני מתחיל מעצם הבישול כשאני חושב על האחרים איך יהיה הטעם בפיהם? כשבא אלי אורח הביתה, אני מגיש את האוכל בצלחת יפה – ממש כמו בציור, כי גם העין אוכלת. אני נהנה לראות את החברים שלי נהנים. יש בזה סימטריה וגם הרבה פוזה. איך אמר שייקספיר: ‘העולם הוא במה ואנשים שחקנים'”.

מה אתה נוהג לבשל?

“בדרך כלל, המרכיב המרכזי לפחות פעמיים בשבוע זה מרק. פעם מרק עוף ופעם מרק בשר בסגנון התימני. מידי פעם תבשיל גולאש – יותר תימני מאשר הונגרי בגלל התיבול שלו וכמובן קציצות”. כששרעבי מזכיר קציצות עיניו קורנות. “הכל התחיל בבית ההורים. כל שישי אמא הייתה מכינה קציצות עם כוסברה, פטרוזיליה, בצל קצוץ, חוואייג’, כורכום וטיפונת הל. מוסיפה ביצה ולשה הכל. אם העיסה הייתה דלילה מדי, הייתה מניחה בכלי עם חורים ונותנת לנוזלים לרדת. כל הבית היה מתמלא בריח שמלווה אותי עד היום. כילד, הייתי מתגנב למטבח, מושיט יד לוקח קציצה ובורח. לא מחכה עד לארוחה עצמה. יש לי גם זיכרון מחברי הטוב, חופני, הבן של שרה וסולימאן הגדול. הייתי מגיע אליו ברגל לרחוב אפק בגבעתיים. האבא סולימאן מבשל קציצות ושואל אותי בחיוך “באת לבקר את חופני או לאכול מהקציצות שלי?” ריח הקציצות תמיד מזכיר לי את הבית.”

עם איזו דמות שהושפעת ממנה היית רוצה לשבת לשיחה בארבע עיניים?

“עם הרבה אנשים הייתי רוצה לשבת ולדבר. כמו שכתבה המוסיקאית נעמי שמר ז’ל “אנשים טובים באמצע הדרך”. גם איתה הייתי רוצה לשבת ולשוחח. אבל מגיל צעיר מאד שלי, מי שעורר בי עניין ועורר בי סממנים של כוכבות הוא השחקן חיים טופול. כשהייתי בן 12 הבחנתי בשלט ענק על קולנוע מוגרבי בתל אביב – בו היה כתוב כי דרושים שחקנים-ניצבים להצגה “נאסר אדין”. בתפקיד הראשי שיחק אברהמל’ה מור והבמאי היה חיים טופול. חשבתי שמחפשים שחקנים. לא הבנתי מה זה ניצבים. לבחינות שהיו למחרת הגיעו הרבה ילדים וצעירים שוחרי רצון כמוני. חיים טופול שבחן אותנו, ביקש שנרוץ ונעצור מול הקיר. אחד הילדים דחף אותי כדי להגיע ראשון אל הקיר. נתתי לו צ’פחה קטנה וטופול שקלט את זה אמר לי: ילד צא החוצה, כאן זה לא מכון אגרוף. כשהבנתי שלא אהיה שחקן ראשי יצאתי החוצה. בסוף שנת 1964 ראיתי אותו שוב. הפעם בסרט הקולנוע “סלאח שבתי” בפסאג’ הוד בדיזנגוף. חזרתי אז מאמריקה. הייתי בן 17 . מעבר לסרט עצמו, ראיתי רק את טופול. הוא היה חוד החנית במשיכת העין של האנשים שצפו בו. עברו שש שנים נוספות. הגעתי לבריכת גורדון בת”א. היה לי מנוי ואהבתי לשחות ולשמור על כושר גופני. ראיתי שם את טופול ושתי בנותיו הקטנות. ניגשתי אליו. הוא זיהה אותי והיה מנומס וטבעי ביותר. זה היה היופי שלו בעיניי כאדם.
ואז אמרתי לו: ‘חיים, תודה רבה שזרקת אותי מהבחינות באוהל-שם, אתה אפשרת לי להתפתח במקום שאני טוב בו יותר”.

שרעבי מחייך אלי ואומר: “חכי, זה עדיין לא נגמר יש המשך…”. הוא מכבד אותי בכוס תה חם עם כל העלים הטעימים שצומחים לו בגינה ומבטיח לי שאת מנת השף שלו שמתבשלת כרגע על הגז יגיש לי בתום הריאיון.
“בשנים 1965 עד 1972 הופעתי עם להקת “כרמון” שייצגה את המדינה בניצוחו של גברי לוי בכל העולם. וכך, בעודנו מטיילים בלונדון ברחוב התיאטראות, אני מבחין במודעת ענק “כנר על הגג” ובאותיות קידוש לבנה את השם חיים טופול. גאווה מילאה את ליבי על אחד משלנו שהצליח. היינו פטריוטים והרגשנו מעין ניצחון. לא הזיק לי להבין שאני והוא באותן דעות לגבי אהבת ארץ ישראל. אני כל כך מאמין בספונטניות והייתי משאיר את השיחה בינינו לספונטניות ולדמיון”.

הפלייליסט של שרעבי מנגן כעת ברקע מוזיקה קלאסית ואני לא יכולה להתעלם מכך שבשיריו יש כמוטיב חוזר נגיעות קלאסיות מובהקות. יחד עם זאת לתהות, מה לבן כרם התימנים ולמוזיקה הזו. “תראי, אני לא פסנתרן ולא למדתי תווים. אני כותב שירים על פסנתר משמיעה. אני שומע המון מוסיקה מגוונת. שנות השישים, קלאסית ועוד. משחר ילדותי שמעתי מוזיקה קלאסית. באזור כרם התימנים גרנו ברחוב נחמיה ובבית היה רדיו אחד עם גל א’. אחרי תשדיר ההתעמלות בבוקר מוקדם עם חנן בן חנן, היו משמיעים מוזיקה קלאסית וגם קצת שושנה דמארי ושמשון בר נוי. כשהייתי בן עשר עברנו לצפון תל אביב, ליד אבן גבירול. לאבא שלי, סעדיה עליו השלום, היה רדיו בחדר השינה. הוא העביר חוט והתקין לי רמקול בחדרי. הייתי שומע בכל בוקר, בשעעתיים הראשונות וכך עד היום, רק מוזיקה קלאסית. מה שנוגע לי באוזן ומלטף את תחושותיי, נוגע לי בלב”.

ועז שרעבי מנגן על הפסתנר

אתה בין האמנים הראשונים בארץ, שבחרו לעזוב את העיר הגדולה – את לב תעשיית המוזיקה. למה?

“אני כאן כבר 20 שנה. תמיד כבחור “הרעשן”, חיפשתי את השקט. את השקט הפיזי והנפשי מצאתי פה. אם בא לי לצאת לבלות, זה חצי שעה לכל כיוון – תל אביב או חיפה. הגוף שלי כאן. יש לי כל יום שקט פסטורלי. אני יותר רגוע ולכן אני יכול ליצור יותר בשקט. אני מכיר ופוגש פה אנשים טובים באמצע הדרך – דבר מרתק לכשעצמו”. שרעבי מתרומם מכורסת העור השחורה שלו ובלי הודעה מוקדמת ניגש לאחד המדפים, חוזר ומקדיש לי רישום פחם מדהים פרי יצירתו. הוא, בדייקנות מופלאה, מסביר ונותן לי הנחיות כיצד למסגר אותו.
לשרעבי בן אחד המתגורר עם אימו באילת. הם קראו לו כשנולד עדי-שראל שרעבי על שם אחותו עדה, שנעלמה באחת הפרשיות הכאובות יותר שידעה המדינה: פרשת ילדי תימן החטופים. הוא בוחר שלא להיכנס לנושא. רואים שזה עדיין כואב לו.

“הקדוש ברוך הוא זיכה אותי לבן בגיל מאוחר יחסית. זכיתי לבן מקסים, היום בן 16. כמו כל אבא טוב, אין כמות ואין מרחק לאהבה לילדינו. אני נוסע אליו כמעט כל חודש לשבוע ויותר. הוא, כמובן, מגיע גם אלי. את שואלת איזה אבא אני? זו שאלה מורכבת. אני מאמין וחושב שאני אבא טוב. מעניק לבני את המקסימום ככל יכולתי. אני לא תמיד צודק בוויכוחים ומיקוחים איתו, אבל תמיד לוחש לעצמי בזהירות להיות מתון. הייתי בגילו ואני מכיר את גיל ההתבגרות והמרדנות. בפן הפסיכולוגי אני לא מקבל את המשפט “חוסך שבטו שונא בנו”. אני מאמין בשיח. מעולם לא הרמתי עליו יד. נהפוך הוא, יש לנו שיחות עומק. עדי ילד נבון וחכם מאד והיחסים שלנו טובים מאד”.

עם הנשיא ראובן ריבלין שרת יחד בפאנל בתכנית טלוויזיה וביום העצמאות פורסם קליפ בו שרתם שניכם את “הלוואי”. הבחירות לנשיאות בפתח יש לך העדפה?

” לא צריך לחשוב הרבה. אני מודע לכך שלנשיא יש נקודות של החלטות ממשלה, אבל הוא לא ראש ממשלה. הנושא שיש בו כבוד הכי גדול זה היחס בין הנשיא לעמו. ריבלין שזכיתי להכירו מקרוב, הוא דוגמה קלאסית לכך. לא חשוב מהן דעותיו הפוליטיות. הוא מתפרס בנשיאת כבוד לכל הכוונים ולכל העם. אם הייתי יכול לבחור נשיא, הייתי בוחר את הגברת מרים פרץ שאיבדה את שני בניה למען המדינה. כאשר עם נושא עיניו אל הנשיא בכל העולם, במקרה זה כאן בארצנו, הוא מחפש השראה. ולאשה הזו יש השראה. היא עברה כאב שלא יתואר, היא חזקה ויכולה להשרות עלינו חיוביות טובה”.

בחירות רביעיות לממשלה בזמן כה קצר, מה דעתך?

“עיניי העם נשואות למנהיגים ואני אחד מהעם מביע את דעתי. דווקא היום, תקופת משבר הקורונה, אנחנו רואים ושומעים בתקשורת שזה עבר לכאן וההוא לשם.. איך יהיה לעם ביטחון? ההתנהגות של כל שוחרי הכיסאות מהמפלגות המשניות היא בגידה. איזו הנהגה יש לי? לעניות דעתי, כשאני מתמקד בהנהגה חזקה כמו מימי בראשית ועד משה רבנו, הנהגה תלויה באיש אחד. בלי לערוך השוואות בין מנהיג למנהיג, איש אינו מושלם.. בימינו, עיניי נשואות לשאיפת חלומי שתהיה הנהגה כמו שצריך. נכון להיום אני לא חושב שיש תחליף לבנימין נתניהו. הוא אחד ממוקדי המשיכה כמנהיג חזק. אם מנהיגי העם על כל רבדיו היו מתלכדים ומתאחדים והולכים אחרי מנהיג, המצב במדינה היה טוב יותר. אנחנו לא עם קשה עורף, אלה השולטים ביחסי הציבור גורמים לרעידות האדמה”.

מה אתה מאחל לנו לשנת 2021 ?

“אצלי השנה החדשה היא ראש השנה. מה שאאחל זה בלי קשר לתאריך. שלא נשנה את דעתנו חדשות לבקרים, נהיה סלחניים וקרובים איש לרעהו. לא לשכוח את תקומת מדינת ישראל. אנשים גיבורים לא חירפו נפשם למענה בכדי שפוליטיקאים יצעקו ויקללו אחד את השני. המדינה הייתה שחור-לבן והיום היא התמלאה בצבעים. ניתן להשיג כל דבר בדרכים ישרות והכי חשוב לא לשכוח מהיכן באנו”. והוא לא שוכח. שרעבי מסיים את הריאיון כשהוא מתיישב על הכיסא מול הפסנתר. דמעה זולגת מעיניו כשהוא מנגן יצירה לזכרו של חברו הטוב ביותר מזה למעלה מחמישים שנה, דוד בן ישי, שהלך לעולמו לפני שבוע.
“דוד היה כאח לי. הקשר שלנו השתרע על מרחב השנים ובמרחב הארץ והעולם. הייתה בינינו אהבת נפש ללא תנאי. אני כבר מתגעגע אליו. צר לי שזה נגמר. מכאן אני מוסר את תנחומי למשפחתו ולאשתו היקרה חנה.”

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שתפו את הפוסט!

עוד כותרות

ספורט

נדלן

רכילות

תרבות ופנאי

מנעול על מערכת סייבר

מתקפת סייבר מדומה

מבוא למבדקי חדירה במערך הסייבר – penetration test בעולם בו איומים דיגיטליים מתפתחים כל

עסקים

לייף סטייל

בריאות

חוק ומשפט

אוכל

שופ דיל

מאמרים נוספים

קומפרסור לרכב

קומפרסור לרכב

המדריך לרכישת קומפרסור לרכב להשגת כוח לצמיגים ושליטה ברכב אם אתם מחפשים ציוד ואביזרים

מסדרון שטוף -תשלום לועד בית

תשלום ועד בית

איך אפשר לייעל את התהליך של גביית ועד בית אין ספק כי אחד מהתפקידים

נהיגה בחורף

זהירות! נהיגה בחורף

ראות מוגבלת, כבישים רטובים וחלקים ורוחות חזקות – הם רק חלק מהסכנות הנלוות לנהיגה

חימום תת רצפתי

חימום תת רצפתי

מהו חימום תת רצפתי, מהן היתרונות ולמי זה מתאים החורף הישראלי אולי לא קר

גולף-איתי כהן

איתי כהן דור 3

הוא מסומן כדבר הגדול הבא בענף הגולף, הוא דור שלישי לשחקני גולף שצמחו באור

מבריטניה ישירות לישראל

רילוקיישן לישראל מבריטניה: חברת לוגיסטיקה הופכת את התהליך לקל ופשוט למרות שהשהות באנגליה במשך

מראש שיש חוזר ובענק

חברת אלוני משיקה את הטרנד בעולם העיצוב: אריחי גרניט פורצלן ענקיים במראה שיש בהשראת

מסיבה במועדון

מסיבת סמים ואלכוהול

המשטרה חשפה הלילה מסיבה רווית אלכוהול וסמים שאורגנה בשטח מפעל באזור התעשיה בבנימינה ורשמה

ניידות משטרה במחסום

מבצעי אכיפה בפרדס חנה

כחלק ממאמצי התפשטות הקורונה נמשכים מבצעי האכיפה כנגד הפרת תקנות הקורונה במרחב הציבורי, בימים

תמונה של חטיף משולשים

משולשים בשלושה טעמים

המותג Free  משיק לראשונה: חטיפים מלוחים מרכיבים טבעיים בלבד לנשנוש באריזות אישיות: “מושלשים” “מושלשים”

שריפה ביער

שבוע של גל שריפות

סיכום אירועי השריפות , תחנת כיבוי חדרה משעות הבוקר לוחמי האש של תחנת חדרה

ילד עם מסיכת קורונה וכפפות מביט מהחלון

חרדה ושמה קורונה

“הגל השני” של הקורונה חידד את העובדה כי הנגיף יישאר אתנו ככל הנראה, לעוד

הופכים חזון למציאות

הופכים חזון למציאות

ראש המועצה הגר פרי יגור : “הופכים חזון למציאות! מליאת המועצה דנה ואישרה נושאים

שתפו ברשתות החברתיות

דילוג לתוכן