• צוות מרפאת שיניים דר עלאא סלטי
  • מטבחי יוקרה
  • מיטות וספות למכירה של רשת בננה שופ
דורון עבדי הקים מפעל בוטיק לייצור שוקולד בו הוא מעסיק 100 בני נוער בסיכון. על הדרך, לצד הפנמת ערכי עבודה, הם יוצאים עם מקצוע ביד: שוקולטיירים מומחים.

פרדס חנה: הסיפור המתוק של דורון עבדי

דורון עבדי הקים מפעל בוטיק לייצור שוקולד בו הוא מעסיק 100 בני נוער בסיכון. על הדרך, לצד הפנמת ערכי עבודה, הם יוצאים עם מקצוע ביד: שוקולטיירים מומחים.

דורון עבדי הקים מפעל בוטיק לייצור שוקולד בו הוא מעסיק 100 בני נוער בסיכון. על הדרך, לצד הפנמת ערכי עבודה, הם יוצאים עם מקצוע ביד: שוקולטיירים מומחים.

סיפורו יוצא הדופן של דורון עבדי, תושב פרדס חנה, הוא הרבה יותר מסיפור עם מתוק. דורון (34) ואב לארבעה ילדים, הקים מפעל לייצור שוקולד בוטיק. כיום, הוא מעסיק 100 בני נוער בסיכון. הם לומדים להיות שוקולטיירים ובדרך גם מפנימים ערכים של עבודה. ערכים אשר יאפשרו להם להשתלב בעולם התעסוקתי שמחכה להם בחוץ.

עבדי, בוגר תואר ראשון בלוגיסטיקה וכלכלה בבר אילן, תואר שני במנהל עסקים בהתמחות של מלכ”רים באוניברסיטת חיפה ובוגר בית הספר למנהיגות חברתית מכון “מנדל”, תמיד ביקש לשלב בעסקיו עשייה חברתית. אצלו זה התחיל עוד בנערותו. זה התחיל בתנועת נוער, בני עקיבא, בה דורון היה קומונר של 100 ילדים. מאז נפתח עבורו העולם החברתי, הוא המשיך והתנדב בקייטנה בנווה מיכאל – כפר ילדים ונוער בפרדס חנה. בצבא שירת שלוש שנים בפלס”ר נחל. עם שחרורו קיבל על עצמו לנהל גרעין משימתי במערב פרדס חנה.

בשנת 2013, במסגרת כנס של קהילות צעירות בעסקים של הסוכנות היהודית, התוודע דורון בפעם הראשונה למודל של מפעל מוגן. אלה מפעלים אשר מעסיקים תשושי נפש, מוגבלים וגם נוער בסיכון. דורון חזר לקהילה שלו עם הרעיון להקים מיזם לנוער בסיכון. תחילה תכנן להכין אוכל מוכן לשבת. אולם, אחד המתנדבים, הביא עמו רעיון “בואו נעשה שוקולד”.

בסיוע קבוצת מתנדבים, התחיל דורון לפעול במועדונית לנערות. הם פתחו בית קפה בפרדס חנה וקראו לו “גוונים של מתוק”. בית הקפה הופעל על ידי בני הנוער בליווי מדריכים. הם הציעו קפה, כריכים, מאפים וגם שוקולד. המחיר היה סמלי: 5-10 ש”ח למוצר. במקום, בו הועסקו שמונה קבוצות נוער, הוא החל להעביר גם סדנאות שוקולד לקבוצות קטנות.

בשנת 2013 התוודע דורון בפעם הראשונה למודל של מפעל מוגן. אלה מפעלים אשר מעסיקים תשושי נפש, מוגבלים וגם נוער בסיכון. דורון חזר לקהילה שלו עם הרעיון להקים מיזם לנוער בסיכון. תחילה תכנן להכין אוכל מוכן לשבת. אולם, אחד המתנדבים, הביא עמו רעיון “בואו נעשה שוקולד”.

בשנת 2017 הגיעה לביקור המפקחת הראשית של שיקום נוער, האחראית על תחום תעסוקת נוער בשיקום במשרד העבודה והרווחה.  “אני רוצה אתכם במיתר נירים בחדרה”. דורון נענה להצעה והעמותה שינתה אסטרטגיה. בית הקפה נסגר והחלה לפעול במרכזים של נוער בסיכון. היום העמותה פועלת במית”ר נירים בגבעת אולגה. ולא רק, אלא גם בכפר הילדים והנוער נווה מיכאל אמונה בפרדס חנה, בתלפיות בחדרה ובבית רות בעפולה.

עמותת גוונים של מתוק מעסיקה היום שוקוליטייריות המובילות את בני הנוער מקצועית. לצדן, אנשי חינוך, לוגיסטיקה ומכירות. שלוש השוקוליטייריות אשר עובדות בעמותה, מעבירות לבני הנוער קורס הכשרה בסיסי בן שמונה מפגשים. בסופו הם מקבלים תעודה ומתחילים להשתבץ למשמרות עבודה בשכר. במשמרות אלה הם עובדים לצדן של השוקולטייריות ומתמקצעים.

למה בחרת להתמקד דווקא בייצור שוקולד, דווקא עם בני נוער בסיכון? 

“אתם שואלים – למה שוקולד?”, הוא אומר ועונה: “כי מדובר בסיפוק מידי. כבר במפגש הראשון עם השוקולד הילדים כבר יודעים לייצר טראפלס. תוך 40 דקות הם טועמים שוקולד שהם הכינו בעצמם. לשוקולד יש יכולת משיכה לפרויקט וגם שיעורי הנשירה אפסיים. זה לא טריוויאלי כשמדובר בנוער בסיכון. מאות ילדים עברו במיזם, היום אנו מוציאים כ-100 תלושי שכר לנערים ונערות מידי חודש בחודשו”, מסביר דורון.

דורון עבדי על העסקת נוער בסיכון: “זה נפלא ומרגש לראות נער מתאמץ ועובד 20 שעות בשבוע, תמורת סכום שהוא יכול לעשות בחצי שעה בדרך ישרה פחות”.

מה הם היתרונות והערכים אותם סופגים בני הנוער בסיכון בעבודה זו?

“ההשתתפות במיזם מעצימה את בני הנוער ומקנה להם כישורים חיוניים להשתלבות בעולם העבודה. הם לומדים לעמוד בזמנים, לשתף פעולה ולקחת אחריות. העבודה גם מספקת להם הזדמנות לפגוש לקוחות, כשהם מגיעים ממקום חזק ומוערך של שוקולטיירים. כך, למשל, העמותה מציעה בר שוקולד לכנסים עסקיים. לאירוע כזה מגיעה שוקולטיירית. לצידה בני נוער שפוגשים את לקוחותיהם פנים אל פנים. כל שקל משוקולד שאנחנו מוכרים חוזר ומתורגם לעוד שעות עבודה שאנחנו יכולים להציע לנערות ולנערים שלנו. זה נפלא ומרגש לראות נער מתאמץ ועובד 20 שעות בשבוע, תמורת סכום שהוא יכול לעשות בחצי שעה בדרך ישרה פחות”, הוא אומר.

איך התמודדתם, למשל, עם המשבר הכלכלי שליווה את תקופות הסגרים?

“בתחילת תקופת הקורונה, כשההזמנות מארגונים פחתו, אחד הנערים הציע ליזום ערכות ליצירה בבית לילדים שהיו בסגר. מרכזי הנוער פעלו כרגיל גם בזמני סגר, כדי לתת מענה של מסגרת בטוחה לנוער בסיכון. הנערים גם הכינו את הערכות וגם עזרו במכירות – הם הפכו לשגרירי המוצר ברשתות החברתיות ותוגמלו כספית על ערכות שמכרו.סדרת “עולמות קטנים ומתוקים” התחילה עם שתי ערכות, בית בשני גדלים, היום יש בה גם ערכות לבניית סירות, תיבת אוצר, רכבת וארגז. חומר העבודה הוא צמקאו שמתאים במיוחד לעבודה של ילדים שאינם מיומנים בטמפרור ובטיפול בשוקולד. הצמקאו מותך במיקרוגל והעבודה קלה וכיפית. את היצירות מקשטים הילדים בסוכריות במגוון צבעים וצורות”.

היום העמותה מייצרת את קו השוקולד תחת המותג גוונים של מתוק –  מארזי פרלינים ושוקולד בוטיק לחברות וארגונים, סדנאות שוקולד בארגונים ובר שוקולד מתוק לכנסים ואירועים פרטיים ועסקיים. את המותג עולמות קטנים ומתוקים – סדרת ערכות יצירה מתוקות לכל המשפחה.

  • בתצלום, שוקולטיירית בפעולה במסגרת פעילות עמותת גוונים של מתוק. צילום יח”צ

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שתפו את הפוסט!

עוד כותרות

ספורט

נדלן

רכילות

תרבות ופנאי

עסקים

לייף סטייל

מדוזה על חוף הים

מכת מדוזות בחופי הארץ

ב”הלל יפה” מזהירים: עלייה במספר הפניות למיון בשל צריבת מדוזות עונת הרחצה כבר נפתחה

בריאות

חוק ומשפט

אוכל

שופ דיל

מאמרים נוספים

קומפרסור לרכב

קומפרסור לרכב

המדריך לרכישת קומפרסור לרכב להשגת כוח לצמיגים ושליטה ברכב אם אתם מחפשים ציוד ואביזרים

מסדרון שטוף -תשלום לועד בית

תשלום ועד בית

איך אפשר לייעל את התהליך של גביית ועד בית אין ספק כי אחד מהתפקידים

נהיגה בחורף

זהירות! נהיגה בחורף

ראות מוגבלת, כבישים רטובים וחלקים ורוחות חזקות – הם רק חלק מהסכנות הנלוות לנהיגה

חימום תת רצפתי

חימום תת רצפתי

מהו חימום תת רצפתי, מהן היתרונות ולמי זה מתאים החורף הישראלי אולי לא קר

גולף-איתי כהן

איתי כהן דור 3

הוא מסומן כדבר הגדול הבא בענף הגולף, הוא דור שלישי לשחקני גולף שצמחו באור

מבריטניה ישירות לישראל

רילוקיישן לישראל מבריטניה: חברת לוגיסטיקה הופכת את התהליך לקל ופשוט למרות שהשהות באנגליה במשך

מראש שיש חוזר ובענק

חברת אלוני משיקה את הטרנד בעולם העיצוב: אריחי גרניט פורצלן ענקיים במראה שיש בהשראת

מסיבה במועדון

מסיבת סמים ואלכוהול

המשטרה חשפה הלילה מסיבה רווית אלכוהול וסמים שאורגנה בשטח מפעל באזור התעשיה בבנימינה ורשמה

ניידות משטרה במחסום

מבצעי אכיפה בפרדס חנה

כחלק ממאמצי התפשטות הקורונה נמשכים מבצעי האכיפה כנגד הפרת תקנות הקורונה במרחב הציבורי, בימים

תמונה של חטיף משולשים

משולשים בשלושה טעמים

המותג Free  משיק לראשונה: חטיפים מלוחים מרכיבים טבעיים בלבד לנשנוש באריזות אישיות: “מושלשים” “מושלשים”

שריפה ביער

שבוע של גל שריפות

סיכום אירועי השריפות , תחנת כיבוי חדרה משעות הבוקר לוחמי האש של תחנת חדרה

ילד עם מסיכת קורונה וכפפות מביט מהחלון

חרדה ושמה קורונה

“הגל השני” של הקורונה חידד את העובדה כי הנגיף יישאר אתנו ככל הנראה, לעוד

הופכים חזון למציאות

הופכים חזון למציאות

ראש המועצה הגר פרי יגור : “הופכים חזון למציאות! מליאת המועצה דנה ואישרה נושאים

שתפו ברשתות החברתיות

דילוג לתוכן