המטרה: הפיכת הנמל המשמש לפריקת פחם לנמל הקולט אניות תבואה, בין השאר, על רקע הכוונה לצמצם פעילות הממגורה בחיפה
האם חברת החשמל בדרך למקור הכנסה חדש – זאת על רקע הכוונה להפסיק פעילות הפחם בתחנת הכוח חדרה? בחודש אוגוסט שנה שעברה התפרסם לראשונה, כי חברת החשמל החלה בגישושים ראשוניים. כעת, גורמים בתחום מאשרים כי בדיקות ההתכנות צוברות תאוצה.
מתחם חברת החשמל בחדרה ענק. למתחם רציף ונמל באורך של כ-300 מטרים והוא מתאים לאניות. עד לשנה הבאה אמור הנמל לשמש עבור פריקת פחם המשרתת את ארבע יחידות הפחם הפועלות בתחנת הכוח אורות רבין. אלא, שבהתאם להנחיות הממשלה להגנת הסביבה, השימוש בפחם יפחת משמעותית.
כך, שבפועל, תיוותר תחנת "אורות רבין" עם נמל ושטחי אחסון גדולים. דווקא על רקע המלחמה באוקראינה והעומסים בנמלי חיפה ואשדוד עם אוניות הממתינות לפריקת סחורה, הגבירו בחברת החשמל את הבדיקות.
בחיפה, כידוע, פועלת ממגורת דגון. הממגורה הוותיקה, קולטת קצת יותר מ-80% מהתבואה המגיעה לישראל. החל מגרעיני חיטה, דרך שעורה, תירס וסויה. בשנת 2023 ייפתח בנמל אשדוד מסוע להובלת תבואה. במקביל, נבנית ממגורה בנמל מספנות ישראל בחיפה.
על-פי הערכות גורמים בחברת החשמל, דווקא הנמל בחדרה עשוי להקל על עומסים כיוון שהוא מתאים באורכו לאפשר לאוניית תבואה גדולה לעגון בבטחה. בנמל עצמו כבר מותקנים עגורנים ומסוע ויש גישה ישירה למסילת ברזל שאומנם אינה פעילה – אך אין כל בעיה מבחינת משרד התחבורה להשמישה מחדש. במיקום עצמו חיסרון אחד, וזו בגישה למשאיות. קושי נוסף נובע מההגדרות בחוק. חברת החשמל מיועדת לייצור חשמל בלבד והיא מונופול. כל הכנסת שירות אחר לגמרי, יחייב את המדינה לרגולציה מלאה ושינויי הגדרה.