• צוות מרפאת שיניים דר עלאא סלטי

חריש: מעמיק הקרע בין חילוניים לדתיים

למעלה ממאה רכבים יצאו ביום שישי בערב למחאה בטענה להתחרדות העיר ברחוב בו מתגוררות משפחות חרדיות; מנגד קיים ציבור חרדי תפילת מחאה; מועצת העיר פועלת לחקיקת חוק עזר עירוני לקביעת הסטטוס קוו 

למעלה ממאה רכבים יצאו ביום שישי בערב למחאה בטענה להתחרדות העיר ברחוב בו מתגוררות משפחות חרדיות; מנגד קיים ציבור חרדי תפילת מחאה; מועצת העיר פועלת לחקיקת חוק עזר עירוני לקביעת הסטטוס קוו

מזה זמן רב מתנהלות בעיר חריש מחאות על רקע הטענות לניסיון לגרום לעיר להפוך, לכאורה, לחרדית. במסגרת המחאות נגד “התחרדות העיר”, התקיימה ביום שישי בשעות הערב מחאה של פורום קהילות החילוניים, אשר יצאו עם למעלה ממאה רכבים לרחוב בו מתגוררת קהילה חרדית. הציבור החרדי המתגורר בעיר טוען, מנגד, כי הכפייה היא הפוכה. לכולם הם מזכירים, כי בטרם הפכה חריש לעיר, היא הייתה יישוב עם סטטוס קוו.

נציגי הפורום, שמנהלים את המאבק, מסרו למערכת “העיר News”, כי “לפני שנה שנה וחצי נכנסה לעיר חסידות. היו אנשים שנעמדו על הרגליים וטענו בתוקף, כי תמהיל האוכלוסייה בעיר ישתנה. בתשובה נאמר, כי חריש היא עיר מעורבת. באותה נשימה נאמר, כמקובל בערים מעורבות, שלא יסגרו רחובות בשבת ולא יהיו אזורים סגורים. לא נכון יהיה להכליל את כל הציבור החרדי, ואולם ישנו מיעוט המנסה לייצר שכונה סגורה. אנחנו מתנגדים לכל ניסיון ליצור מעין מובלעת. יש את צופרי השבת, אבל יש גם התנהלות חמורה בעינינו. אנחנו מתכוונים לאלמונים אשר ריססו צבע על תמונות של בית עסק עם תמונות של נשים. אנחנו מתכוונים למקרה בו אלמונים שמו פשקוויל בחלק מרחוב שוהם – עם קריאה ללכת בלבוש צנוע. בנוסף, אלמונים שהתקינו שרשרת בכניסה לרחוב כדי למנוע תנועת רכבים. החסימה הוסרה על ידי המשטרה. יש בעיר רוב חילוני שלא מוכן לדברים האלה. הדוגמא המובהקת היא צופר שבת. מי ששומר שבת יודע מתי השבת נכנסת, ומי שלא, עבורו זהו מטרד. זה לנסות להבריח חילוניים”.

במקביל למחאת החילוניים, התקיימה מחאתו של הציבור החרדי, אשר קיים תפילה במתחם הציבורי ברחוב. חלק מהציבור החרדי, טוען בתוקף כי בחריש מכרסמים אט-אט את הסטטוס קוו שהיה נהוג עוד בתקופה בה העיר הייתה יישוב קטן.

במחאת התפילה, כך טוענים נציגי פורום קהילות החילוניים, השתתף בין השאר ציבור שאינו מתגורר ביישוב – שהגיע באוטובוסים. “ראינו חסימת רחוב הלכה למעשה של המפגינים בגופם וגרוע מכל, חווינו אלימות פיזית ומילולית”, טוענים בתוקף חברי הפורום. בעוד בצד השני מכחישים.
“המטרה היא שהפרובוקציות יפסקו. שיפסיקו לנסות לחרד לנו את העיר. אנחנו ההנהגה צוות גדול. אנחנו אנשי משפחות ואנחנו לא פועלים משאיפות פוליטיות, אלא לשמור על הבית שלנו. לצערנו אנחנו רואים שיש מיעוט קיצוני שלוקח את העיר למקום לא טוב. זו המדינה של כולנו והיא יכולה לעבוד – רק אם אנשים יקבלו אחד את השני ולא ינסו לכפות אחד על השני” טוענים בפורום החילוני – בעוד נציגי הציבור החרדי טוענים בדיוק ההיפך.

חברת מועצת העיר חריש ויו”ר סיעת הליברלים, שני גרינברג, מסרה למערכת “העיר News”, כי בעצם הרבה מאד מהדלק של המחאה הוא חוסר ודאות בנוגע לצביון העיר. בגלל שיש הרבה חששות מי יבוא לגור כאן ומה יהיו ההסדרים. העיר היא בשלבים הראשונים שלה ואנחנו צריכים לעשות מה שטוב לעיר. להביא לה שלום. לא טוב שהבשורה של חריש תהיה מלחמות. אנחנו רוצים להגיע לחיות בשלום והכלה הדדית. התהליכים לוקחים יותר זמן מהקצב בו המחאה מתפתחת בשטח. אנחנו רוצים ליצור חיים משותפים עם סטטוס קוו. אנחנו מודעים שיש מורכבות מסוימת. לכן, כל אחד יצא מצידו בקריאות כאלה ואחרות להרגעת הרוחות וניסיונות הידברות. ניסיון אחד כשל. כל זה לא מוריד מזה שאני חושבת שהמחאה בעיקרון צודקת. בסוף יש פה קבוצה של אנשים ששמה לב לניסיון להפוך אזור מסוים לחרדי. יש מקום למחאה. מותר לה להיות, היא צריכה להיות. הציבור אומר שהוא לא מסכים, ולכן אנחנו תומכים באופן עקרוני לקיומה של המחאה על עצם המסר והאמירה”.

יוסי גולדמן חבר מועצת חריש מסיעת “בית טוב לחריש” מסר בתגובה, כי “ברמה העקרונית, אנחנו מדברים עם רבים מהקהילות ומנסים להרגיע את הקולות. אנחנו מאמינים שבשבוע הקרוב ינוסח חוק עזר של פתיחת עסקים בימי מנוחה ותחלחל הבנה שיש צביון מסוים. אנחנו מאמינים באחדות. חריש עיר מדהימה עם מעורבות קהילתית גבוהה. בסוף, על 90 אחוז מסכימים שני הצדדים. ברגע שתהיה קריאת כיוון של צביון, הרוחות יירגעו”.

גולדמן הוסיף, כי “אנחנו מבינים את המחאות ואת הכאב. כל אחד מנסה למשוך לצד שלו. אני מאמין שיש פה איזשהו צוואר בקבוק נוצר פקק בשילוב הסגר והקורונה, והלחצים מכל הצדדים. לכן, יצא מה שאנחנו רואים בשבועות האחרונים. אנחנו בעד אחדות ושיתוף. העיר הזו בת ארבע, אבל חריש היא ישוב שקיים 20 שנה. הכל הוא בהגדרה של עיר מעורבת. רוב הערים הן ערים של חיה ותן לחיות וכך צריך. מאמינים, שבעזרת השם נעשה ונצליח”.

בתוך כך נודע, כי בימים האחרונים נשמעה ביקורת נגד ראש העירייה, יצחק קשת, בטענה, כי בכוונתו להביא, לכאורה, לאישור המועצה את חוק המרכולים לפתיחת עסקים בשבת. עוד נודע, כי בשישי הקרוב תתקיים שוב מחאת רכבים בהובלת פורום הקהילות החילוניות בחריש.

מהמשטרה נמסר, כי התקיימו שתי מחאות במקומות נפרדים בזמנים נפרדים. מחאה של רכבים ומחאה של חרדים. המשטרה הייתה במקום מבעוד מועד. אדם אחד עוכב לחקירה לאחר שנכנס עם רמקול למחאת החרדים. בתום חקירתו שוחרר בתנאים מגבילים.

לפני זמן מה פרסם ראש העירייה, יצחק קשת פוסט בנושא החרדים והחילוניים בחריש. בין השאר ציין קשת: “הגיע הזמן לספר שאנחנו בשיאו של תהליך עומק לגיבוש קווי מסגרת ברורים של המרחב הציבורי בשבת בחריש. אני עמל על כך רבות ומוביל את התהליך ביחד עם חברי מועצת העיר. הגענו כבר להסכמות ולהכרעות בחלק מהנושאים שמטרידים את תושבי חריש בעניין השבת. אני מקווה שבקרוב מאד נהיה אנשי בשורה ונציג לפניכם את העקרונות המוסכמים”.

עוד מסר קשת: “כולנו עדין לכך שמתחילה להיווצר מתיחות בין חילוניים ודתיים בחריש. בשלב הזה ניתן בהחלט לנוע הידרדרות ולהחזיר את השדים לבקבוק”.

קשת הפציר בצדדים לא להיגרר לפרובוקציות ולשיח מפלג, שקיצוניים מנסים להוביל אליו: “בקרוב מאד ננהל את המרחב הציבורי בשבת בהתאם לעקרונות יסוד מוסכמים והוא לא יהיה פרוץ לכל יוזמה או גחמה של אף אחד”.

מעיריית חריש היפנו את מערכת “העיר News” לפוסט שפרסם קשת ומסרו, כי כרגע אין תגובה נוספת.

תמונה-מחאת הרכבים בחריש

צילום-באדיבות פורום הקהילות החילוניות

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שתפו את הפוסט!

עוד כותרות

ספורט

נדלן

רכילות

תרבות ופנאי

מנעול על מערכת סייבר

מתקפת סייבר מדומה

מבוא למבדקי חדירה במערך הסייבר – penetration test בעולם בו איומים דיגיטליים מתפתחים כל

עסקים

לייף סטייל

בריאות

חוק ומשפט

אוכל

שופ דיל

מאמרים נוספים

קומפרסור לרכב

קומפרסור לרכב

המדריך לרכישת קומפרסור לרכב להשגת כוח לצמיגים ושליטה ברכב אם אתם מחפשים ציוד ואביזרים

מסדרון שטוף -תשלום לועד בית

תשלום ועד בית

איך אפשר לייעל את התהליך של גביית ועד בית אין ספק כי אחד מהתפקידים

נהיגה בחורף

זהירות! נהיגה בחורף

ראות מוגבלת, כבישים רטובים וחלקים ורוחות חזקות – הם רק חלק מהסכנות הנלוות לנהיגה

חימום תת רצפתי

חימום תת רצפתי

מהו חימום תת רצפתי, מהן היתרונות ולמי זה מתאים החורף הישראלי אולי לא קר

גולף-איתי כהן

איתי כהן דור 3

הוא מסומן כדבר הגדול הבא בענף הגולף, הוא דור שלישי לשחקני גולף שצמחו באור

מבריטניה ישירות לישראל

רילוקיישן לישראל מבריטניה: חברת לוגיסטיקה הופכת את התהליך לקל ופשוט למרות שהשהות באנגליה במשך

מראש שיש חוזר ובענק

חברת אלוני משיקה את הטרנד בעולם העיצוב: אריחי גרניט פורצלן ענקיים במראה שיש בהשראת

מסיבה במועדון

מסיבת סמים ואלכוהול

המשטרה חשפה הלילה מסיבה רווית אלכוהול וסמים שאורגנה בשטח מפעל באזור התעשיה בבנימינה ורשמה

ניידות משטרה במחסום

מבצעי אכיפה בפרדס חנה

כחלק ממאמצי התפשטות הקורונה נמשכים מבצעי האכיפה כנגד הפרת תקנות הקורונה במרחב הציבורי, בימים

תמונה של חטיף משולשים

משולשים בשלושה טעמים

המותג Free  משיק לראשונה: חטיפים מלוחים מרכיבים טבעיים בלבד לנשנוש באריזות אישיות: “מושלשים” “מושלשים”

שריפה ביער

שבוע של גל שריפות

סיכום אירועי השריפות , תחנת כיבוי חדרה משעות הבוקר לוחמי האש של תחנת חדרה

ילד עם מסיכת קורונה וכפפות מביט מהחלון

חרדה ושמה קורונה

“הגל השני” של הקורונה חידד את העובדה כי הנגיף יישאר אתנו ככל הנראה, לעוד

הופכים חזון למציאות

הופכים חזון למציאות

ראש המועצה הגר פרי יגור : “הופכים חזון למציאות! מליאת המועצה דנה ואישרה נושאים

שתפו ברשתות החברתיות

דילוג לתוכן