• צוות מרפאת שיניים דר עלאא סלטי
חיסון קורונה-.אילוסטרציה פוטוליה

חיסון ילדים בגילאי 5 עד 11 נגד קורונה – השאלות והתשובות

ד"ר מיכל שטיין, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות ומניעת זיהומים במרכז הרפואי הלל יפה, עונה על כל השאלות המעניינות הורים במתן חיסון נגד קורונה לילדים בני 5 עד 11

ד”ר מיכל שטיין, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות ומניעת זיהומים במרכז הרפואי הלל יפה, עונה על כל השאלות המעניינות הורים במתן חיסון נגד קורונה לילדים בני 5 עד 11

ביום שלישי החלו לחסן בכל רחבי הארץ ילדים בני 5 עד 11 נגד קורונה. ההחלטה התקבלה בתום סדרת דיונים אשר קיים משרד הבריאות, בין השאר, דיונים עם צוות מומחים ייעודי, אשר העבירו אותו בשידור חי.

במיוחד עבור קוראי העיר News ריכזה ד”ר מיכל שטיין, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות ומניעת זיהומים (המרכז הרפואי הלל יפה – חדרה), שאלות המעסיקות הורים. ד”ר שטיין, המשמשת בנוסף כיו”ר החוג הישראלי למחלות זיהומיות בילדים, עונה על השאלות בשיתוף איגוד רופאי הילדים.

ילדים חולים בקורונה בצורה קלה או נדבקים ולא מפתחים תסמינים. אז למה  לחסן אותם?

מרבית הילדים הנדבקים בנגיף הקורונה יהיו חולים באופן קל או חסרי תסמינים. עם זאת, סיכון נמוך אינו אומר שאין סיכון בכלל: כאחד מכל 900 ילדים חיוביים לקורונה, עלול להתאשפז במצב בינוני או קריטי כתוצאה מקורונה ומסיבוכיה. חלק מהילדים עלולים לפתח תסמונת דלקתית רב מערכתית המכונה PIMS. בנוסף, עלולים לסבול מ Long COVID. תופעה זו כוללת תופעות של עייפות, קושי במאמצים, בעיות זיכרון, נשירת שיער ועוד. הנתונים מישראל ומהעולם מורים על כך, שהסיכון לפתח מיוקרדיטיס (דלקת בשריר הלב) בשל הידבקות בנגיף, גבוהים פי כמה מאשר הסיכון לפתח תופעה זו בעקבות החיסון. זאת בכל הגילאים.

 למה לחסן את הילדים שאינם מוגדרים כאוכלוסייה בסיכון אם בישראל כרגע יש רגיעה?

החיסון קיבל אישור חירום על ידי ה- FDA ובהמשך על-ידי משרד הבריאות הישראלי. זאת לאחר שהוכחה יעילותו ובטיחותו בקבוצת גיל זו. בארה”ב מחסנים ילדים בקבוצת גיל זו כבר למעלה משלושה שבועות. מרגע זה, הקורונה הפכה להיות מחלה בת מניעה בילדים. בדיוק כמו מחלות זיהומיות אחרות בילדים שכנגדן מחסנים, למרות שכעת רמות התחלואה מהן אינן גבוהות.

יש להדגיש, כי רפואת ילדים עוסקת בראש ובראשונה במניעה. אין שום מספר “מקובל” של תחלואת או תמותת ילדים. בוודאי כאשר יש דרכים יעילות ובטוחות למניעה וטיפול. לכן, האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים והאיגוד הישראלי לרפואת ילדים, ממליצים על החיסון.

מחלת הקורונה בילדים ברובה מופיעה עם תסמינים קלים יותר מאשר במבוגרים. עם זאת, ראינו תחלואה רבה בקרב ילדים, כולל תחלואה משמעותית. תחלואה הכוללת בין היתר Long covid (בעיות בריכוז, הפרעות שינה, קוצר נשימה, נשירת שיער ועוד). תסמונת PIMS ותחלואה לטווח ארוך שעדיין אינה ידועה, אך מוכרת מוירוסים נשימתיים אחרים.

בנוסף, יש חשיבות מרבית להגן על הילדים מפני בידודים. בכך, לשמור על שגרת החיים החינוכית והחברתית שלהם. שיקול נוסף הינו להגן על המשפחה והקרובים לנו: סבא וסבתא, נשים בהריון, אנשים עם דיכוי חיסוני.

כאחד מכל 900 ילדים חיוביים לקורונה, עלול להתאשפז במצב בינוני או קריטי כתוצאה מקורונה ומסיבוכיה. חלק מהילדים עלולים לפתח תסמונת דלקתית רב מערכתית המכונה PIMS. בנוסף, עלולים לסבול מ Long COVID.

למה לחסן דווקא עכשיו? 

הזמן להתחסן הוא בדיוק עכשיו. משום שתהליך ההתחסנות לוקח כ- 5-6 שבועות. זה הזמן להגן על הילדים  לפני הגל הבא. למדנו מניסיון החיסון עם בני 12 עד 15 שנים, שאין לחכות עד לתחילת הגל, כיוון שלוקח זמן עד שהחיסוניות משיגה אפקטיביות מירבית. לאור נתונים אלה, משרד הבריאות ואיגוד רופאי הילדים, כמו איגודים מקצועיים בארה”ב ובאירופה, ממליצים על חיסון הילדים בגילאי 5 עד 11 שנים.

מה לגבי סיבוכים ארוכי טווח מהחיסון?

לא מוכרים חיסונים שהשפעות שליליות חמורות שלהם מתבטאות לפתע ומתוך בריאות שלמה רק כעבור חודשים או שנים מההתחסנות (אלא לכל היותר תוך שבועות ספורים). גם אין הגיון ביולוגי שכך יקרה בשל פינוי של תרכיב החיסון במהירות מהגוף.

לעומת זאת, קיים חשש כי הידבקות בנגיף הקורונה תגרום לנזקים נוספים שיתגלו רק בעתיד הרחוק. בדומה למתרחש לאחר הידבקות בנגיפים מוכרים אחרים. דוגמא לכך היא חצבת, שעלולה לגרום מספר שנים לאחר החלמה לדלקת מוחית חריפה ומוות [SSPE], הפטיטיס B ו-C שעלולים לגרום לשחמת הכבד, פפילומה שעלולה לגרום לסרטן צוואר הרחם, וריצלה שעלולה לגרום לשלבקת חוגרת ועוד.

האם החיסון יפחית סיבוכים ארוכי טווח מקורונה?

ההערכה היא שהתחסנות נגד הנגיף תפחית משמעותית את הסיכון של הילדים לסבול מסיבוכי המחלה (תסמונת PIMS, LONG COVID. כמו כן, סיבוכים מאוחרים נוספים של המחלה שייתכן שיתגלו בעתיד), שכן החיסונים מפחיתים באופן משמעותי את הסיכון להידבק בנגיף. מי שלא נדבק בנגיף, לא יסבול מסיבוכי ההידבקות. בנוסף, גם חיסונים אחרים שפותחו כנגד מחלות ויראליות אחרות (חצבת, אדמת, חזרת, פוליו, פפילומה, אבעבועות רוח ועוד) הפחיתו מאוד את סיבוכיהן המאוחרים. לכן סביר, שגם חיסוני הקורונה יפחיתו מאוד את הסיבוכים המאוחרים של מחלה זו בילדים ובני נוער. כך לדוגמא, עד כה כמעט ולא דווחו מקרי PIMS בעולם בקרב בני נוער שחוסנו באופן מלא, לפני שנחשפו לנגיף.

ההערכה היא שהתחסנות נגד הנגיף תפחית משמעותית את הסיכון של הילדים לסבול מסיבוכי המחלה (תסמונת PIMS, LONG COVID. כמו כן, סיבוכים מאוחרים נוספים של המחלה שייתכן שיתגלו בעתיד)

מה הסיכון בחיסון ומהן תופעות הלוואי בחיסון לילדים?

מניסיון של ניטור לאחר מתן עשרות מיליוני מנות בבני נוער מעל גיל 12 שנים, הרוב המוחלט של תופעות הלוואי מהחיסון הן קלות וחולפות. תופעות מקומיות במקום כגון אודם או כאב במקום הזריקה. התופעות כלליות העיקריות הן חולשה, כאב ראש וצמרמורת. התופעות הללו היו בעיקר בדרגות חומרה קלה-בינונית וחולפות תוך 24-48 שעות.

לאחר מתן רחב היקף, התגלתה תופעת לוואי נדירה של מיוקרדיטיס (דלקת בשריר הלב). השכיחות המקסימלית היא בבנים, בני 16-19 שנים, לאחר מתן מנה שניה, והינה 1:6,600. ברוב המוחלט של הילדים (95%) מדובר בתופעה קלה וחולפת. שכיחות תופעת הלוואי נמוכה יותר בקבוצות גיל אחרות (למשל בבני 12-15 שנים – כחצי מזו שבבני 16-19) ובבנות.

הסיכון למיוקרדיטיס קשה כתוצאה מהחיסון בקבוצת הגיל שבה הסיכון לתופעת לוואי הוא הגבוה ביותר היא 1:300,000. כלומר נדיר יותר בשני סדרי גודל מהסיכון למחלה קשה כתוצאה מהנגיף (כולל תסמונת PIMS) בגיל זה. כלומר, גם בבנים בגיל הזה, התועלת מהחיסון עולה בהרבה על הסיכון האפשרי ממנו, קל וחומר בגילאים צעירים יותר. כאמור, ואנו מדגישים,  כי אין חיסון בעולם שיוצר תופעות לוואי מעבר לשבועות ספורים ממתן החיסון.

מניסיון של ניטור לאחר מתן עשרות מיליוני מנות בבני נוער מעל גיל 12 שנים, הרוב המוחלט של תופעות הלוואי מהחיסון הן קלות וחולפות. תופעות מקומיות במקום כגון אודם או כאב במקום הזריקה.

לגבי ילדים בני 5-11 שנים. במסגרת הניסוי הקליני חוסנו כ- 3,000 ילדים ולא היה אף מקרה של מיוקרדיטיס. עם זאת לציין, כי מכיוון שמדובר בתופעה הנחשבת כנדירה, אין הדבר שולל שיהיו מקרים שכאלו. הציפיה היא שבגילאים שמתחת ל- 12 שנים, שיעור תופעת לוואי זו יהיה נמוך עוד יותר. זאת מכיוון שגיל זה נוטה פחות לפתח מיוקרדיטיס בהשוואה לבני נוער מבוגרים יותר. בנוסף, המינון הינו שליש מהמינון שניתן לבני הנוער והמבוגרים.

בנוסף, הסבירות שדווקא בקבוצת הגיל בין 5 ל- 11 שנים תופיע תופעת לוואי משמעותית חדשה ולא מוכרת שלא דווחה עד כה במחוסנים בגילאים בוגרים יותר – מזערית.

האם ישנם ילדים בגילאי 5 עד 11 שנים שכבר חוסנו – בארץ ובעולם?

כן.  3000 הילדים שחוסנו במסגרת הניסוי הקליני שערכה חברת “פייזר”. בקרבם לא היו אירועים חריגים משמעותיים הקשורים לחיסון. בישראל חוסנו, באישור חריג עקב מחלות רקע קשות, 163 ילדים במנה ראשונה ו- 128 במנה שניה. היה מקרה בודד של אירוע חריג משמעותי בסמיכות לקבלת החיסון. בנוסף, על פי הערכות הממשל האמריקני, בארה”ב חוסנו כבר כמיליון ילדים בגילאים אלה. כולם במנה הראשונה של חיסון פייזר. כאשר, לפי שעה, לא מוכרים דיווחים על אירועי בטיחות חריגים בקרבם.

האם החיסון פוגע בפוריות?

מאז פרוץ מגפת הקורונה, התפרסמו סדרה של מאמרים ומחקרים אשר שוללים מכל וכל פגיעה בכל היבטי הפוריות. המחקרים הללו העלו, כי החיסונים לא פוגעים בתפקוד השחלות. לא פוגעים בסיכויי ההשרשה (היקלטות) של העובר ברחם בתחילת ההיריון ולא פוגעים ביכולת הרחם לקיים ולתמוך בהריון המתפתח. לא בתחילתו ולא בכלל. המחקרים מצביעים גם שהחיסונים לא מעלים שכיחות של הפלות ספונטניות או לידה מוקדמת. גם לא פוגעים באיכות הזרע של הגבר. בהקשר זה, שורת ארגוני בריאות באירופה ובארה”ב קבעו לאחרונה, כי החיסונים לא פוגעים בפריון ולא פוגעים בהתפתחותם המינית של ילדים במסגרת ההתבגרות. עוד קבעו, כי הטענות בנושא פגיעה לכאורה בפוריות, הן טענות שווא (פייק ניוז) שהופרכו מדעית.

מאז פרוץ מגפת הקורונה, התפרסמו סדרה של מאמרים ומחקרים אשר שוללים מכל וכל פגיעה בכל היבטי הפוריות.

האם החיסון גורם לשינויים במחזור החודשי?

התקבלו ברחבי העולם דיווחים על דימומים מוגברים / אי סדירות במחזור החודשי. מהדיווחים עולה, שכולם חלפו בווסת הבאה או בזו שאחריה. דיווחים כאלה התקבלו לאחר סוגי חיסון שונים נגד קורונה.  בדו”חות שפורסמו לאחרונה מטעם סוכנות התרופות הלאומית הבריטית (MHRA) וסוכנות התרופות של האיחוד האירופאי (EMA), נשלל קשר סיבתי בין החיסון לתופעות הללו. בהקשר זה, האיגוד האמריקאי לרפואת ילדים (AAP) קבע לאחרונה מסקנה חשובה. אין כל עדויות לכך שהחיסונים משפיעים על התפתחותם המינית של ילדים מתבגרים.

טרם נבדקו השלכות ארוכות טווח של החיסון במבוגרים. האם ייתכנו השלכות ארוכות טווח על ההתפתחות הפיזית של ילדים?

החיסון נגד קורונה של פייזר ניתן כבר למאות מיליוני אנשים ברחבי העולם, ביניהם, בני נוער. כאמור, לא מוכרת בכלל תופעה שבה חיסונים כלשהם מייצרים השפעות שליליות חמורות לטווח הארוך. בפרט כאלה המתגלות רק כעבור חודשים או שנים מההתחסנות.

האם החיסון mRNA יכול להיכנס לחומר הגנטי שלנו, ה- DNA?

 mRNA אינו יכול לעבור הטמעה בתוך ה- DNA שבגרעין התאים בגוף שלנו או לשנות אותו. אין כל שחר ואין כל היתכנות מדעית לטענות הכזב על פגיעה גנטית לכאורה.

האם ילדים שחלו בקורונה בשנה החולפת חייבים להתחסן גם? אם כן – למה?

בארה”ב, ה- CDC המליץ לחסן את כלל הילדים, כולל מחלימים. בישראל , החלטה בנושא זה טרם התקבלה.

  • הערת המערכת: מידע זה הינו מידע רפואי מגורם מוסמך והינו כללי. מידע זה אינו מהווה תחליף לייעוץ ולשיחה עם רופא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שתפו את הפוסט!

עוד כותרות

ספורט

נדלן

רכילות

תרבות ופנאי

מנעול על מערכת סייבר

מתקפת סייבר מדומה

מבוא למבדקי חדירה במערך הסייבר – penetration test בעולם בו איומים דיגיטליים מתפתחים כל

עסקים

לייף סטייל

בריאות

חוק ומשפט

אוכל

שופ דיל

מאמרים נוספים

קומפרסור לרכב

קומפרסור לרכב

המדריך לרכישת קומפרסור לרכב להשגת כוח לצמיגים ושליטה ברכב אם אתם מחפשים ציוד ואביזרים

מסדרון שטוף -תשלום לועד בית

תשלום ועד בית

איך אפשר לייעל את התהליך של גביית ועד בית אין ספק כי אחד מהתפקידים

נהיגה בחורף

זהירות! נהיגה בחורף

ראות מוגבלת, כבישים רטובים וחלקים ורוחות חזקות – הם רק חלק מהסכנות הנלוות לנהיגה

חימום תת רצפתי

חימום תת רצפתי

מהו חימום תת רצפתי, מהן היתרונות ולמי זה מתאים החורף הישראלי אולי לא קר

גולף-איתי כהן

איתי כהן דור 3

הוא מסומן כדבר הגדול הבא בענף הגולף, הוא דור שלישי לשחקני גולף שצמחו באור

מבריטניה ישירות לישראל

רילוקיישן לישראל מבריטניה: חברת לוגיסטיקה הופכת את התהליך לקל ופשוט למרות שהשהות באנגליה במשך

מראש שיש חוזר ובענק

חברת אלוני משיקה את הטרנד בעולם העיצוב: אריחי גרניט פורצלן ענקיים במראה שיש בהשראת

מסיבה במועדון

מסיבת סמים ואלכוהול

המשטרה חשפה הלילה מסיבה רווית אלכוהול וסמים שאורגנה בשטח מפעל באזור התעשיה בבנימינה ורשמה

ניידות משטרה במחסום

מבצעי אכיפה בפרדס חנה

כחלק ממאמצי התפשטות הקורונה נמשכים מבצעי האכיפה כנגד הפרת תקנות הקורונה במרחב הציבורי, בימים

תמונה של חטיף משולשים

משולשים בשלושה טעמים

המותג Free  משיק לראשונה: חטיפים מלוחים מרכיבים טבעיים בלבד לנשנוש באריזות אישיות: “מושלשים” “מושלשים”

שריפה ביער

שבוע של גל שריפות

סיכום אירועי השריפות , תחנת כיבוי חדרה משעות הבוקר לוחמי האש של תחנת חדרה

ילד עם מסיכת קורונה וכפפות מביט מהחלון

חרדה ושמה קורונה

“הגל השני” של הקורונה חידד את העובדה כי הנגיף יישאר אתנו ככל הנראה, לעוד

הופכים חזון למציאות

הופכים חזון למציאות

ראש המועצה הגר פרי יגור : “הופכים חזון למציאות! מליאת המועצה דנה ואישרה נושאים

שתפו ברשתות החברתיות

דילוג לתוכן