מעל 200 מקרי התלקחות של סוללות נטענות (אופניים חשמליים) שגרמו לנזק כבד לרכוש דווחו במהלך 2020; רק באזור דווחו על חמישה מקרים שהסתיימו בנזקים לרכוש
לפני כשבוע הוזעקו כוחות כיבוי אש חדרה אל דירת מגורים בחדרה. בשורה של פעולות הצלה, חילצו לוחמי האש את הדיירים. אז התפנו לכיבוי השריפה שפרצה. מקור השריפה: סוללת ליתיום השייכת לאופניים חשמליים והוטענה. הסוללה עצמה התלקחה בשניות, גרמה לשריפה ולנזק כבד לרכוש.
מקרה זה אינו חריג. על-פי נתוני הנציבות הארצית לכיבוי אש, במהלך שנת 2020 טיפלו לוחמי האש במאות מקרי שריפה מסוג זה. 200 ליתר דיוק. מדובר בגידול של 50 מקרים ביחס לשנת 2019. באזור שבין חדרה ועד לחריש דווחו על חמישה מקרים. בכל המקרים באזור מדובר על נזקים כבדים לרכוש. למרבה המזל, ללא נפגעים.
ואולם, ברמה הארצית חלק מן המקרים הסתיימו בפציעות באורח בינוני וקשה. בעיקר של תושבים ששהו בזמן הטעינה במרחק של פחות ממטר מהסוללה הנטענת.
הזהירות מחייבת
על-פי כל יצרני סוללות הליתיום, יש להימנע מהטענה במהלך הלילה, כשבני הבית ישנים, להימנע מהטענה בתוך הבית עצמו – זאת לצד הקפדה על תקינות הסוללה.
אופניים חשמליים, קורקינט חשמלי או הובר-בורד נחשבים לכלי תחבורה חסכוניים. אפילו ירוקים. הם מונעים זיהום אוויר, הם קלים לשימוש והם נוחים מאוד לנסיעה בתוך ערים. אומנם, במסגרת שורה של תקנות, הוגבלה המהירות והנסיעה על המדרכה (זאת לצד חבישת קסדה ומגבלות גיל). ועדיין, הפופולריות שלהן רק גדלה והולכת. זאת לצד השקעה של כמעט כל הרשויות בסלילת מסלולים ייעודיים לרוכבי דו גלגלי.
את האופניים החשמליים מפעילה סוללת ליתיום. הסוללה עצמה בנויה ממספר רב של תאי סוללה המחוברים באמצעות מוליכים. “תא סוללה הוא תא אלקטרו מגנטי המורכב מחומצה, מחומר מבודד וכן פחיות מתכת מוליכות”, מסביר שמעון חוכיימה, מומחה לאמצעי כיבוי אש.
מהו החומר הדליק בתוך סוללת ליתיום?
“בגדול, החומצה אשר מכילה ליתיום. היא בעצם הנוזל הדליק. כל עוד הנוזל נותר ארוז בתוך תא הסוללה, אין כל בעיה ואין כל סכנת התלקחות. זה לא שונה, למשל, מספריי עם חומר דליק הנמצא במיכל. כל עוד החומר, במקרה זה הנוזל, ארוז היטב, אין חדירה של חמצן. כל עוד אין חדירה של חמצן, החומר לא יידלק מעצמו. אם ייווצר מצב בו קיים נקב, במקביל יחדור חמצן וגם יהיה ניצוץ, אזי החומר יתלקח. דוגמא נוספת: מיכל דלק של רכב. כל עוד הניצוץ נעשה בשליטה מלאה, הדלק משתחרר למנוע השריפה ועוצמת הפעולה מסובבת את הבוכנות.
האם זה נכון שסוללות ליתיום עלולות להתפוצץ?
“לא. סוללות ליתיום לא מתפוצצות ולא יוצרות רעש של “בום” גדול. הסוללות, מרגע שהן מתלקחות, הן מתלקחות במהירות גבוהה מאוד, כיוון שהחומר הינו דליק מאוד. לכן, המלצתם של כל היצרנים הוא לא לעמוד במרחק של פחות משני מטרים מסוללה בזמן טעינתה. כמו כן, לדאוג שאין ברדיוס של שלושה מטרים מסוללה נטענת, כל דבר העשוי להתלקח. לדוגמא, ביגוד, ארון ועוד. זו הסיבה מדוע מומלץ שלא להטעין סוללת ליתיום בתוך בית. ואם אין ברירה, אז רק על רצפה לא דליקה. כלל נוסף הוא, שבמקרה וסוללת ליתיום נשרפת, יש להרחיקה מבני אדם ומחפצים דליקים. הדרך היעילה ביותר לכבותה הוא להשליכה לתוך דלי גדול של מים. לחילופין, להשפריץ זרם מים קבוע על גוף הסוללה הבוערת במטרה לקררה”.
מדוע נציבות כיבוי אש ממליצה על התקנת גלאי עשן ולא להטעין סוללה בזמן שינה?
“רבים מטעינים את סוללות הליתיום במהלך הלילה – זאת במטרה שהסוללות יהיו מלאות לבוקר. היות שאין רעש של “בום”, אבל כן יש עשן רב. יכול להיווצר מצב בו עשן רב ימלא את הבית בזמן שבני הבית ישנים. עד שיתעוררו, הם עלולים להיחנק מעשן. ההמלצה היא להתקין בכל חדרי הבית גלאי עשן. מדובר במתקנים זולים יחסית, הפועלים על בטריות, שמטרתם היא אחת: לצפצף ולהתריע במצב של שריפה”. .
כיצד נשמור על סוללות הליתיום וכיצד נטפל בהן?
“ההמלצה הכי טובה היא לרכוש סוללות ליתיום מקוריות ורק ממקורות מוסמכים. לא לחפש את הזול, אלא את הנכון ואת המתאים. ישנם סוגים רבים של סוללות ליתיום. ברור למשל שסוללה המבוססת על שמן ליתיום פולימר והיא סגורה ומבודדת באריזת ניילון, היא הרבה פחות בטיחותית מסוללה באריזת אלומיניום. לכן, לא להתפתות למחיר. ברגע שלסוללה יש נטייה להתחמם, יש לנתק מיידית מהחשמל ולשלוח לבדיקה. במידה והסוללה מקבלת מכה, מתעקמת או יש חשש לסדק, לקחת מיידית לבדיקה אצל בודק מוסמך. ככלל, אני מציע להימנע מרכישת סוללה יד 2 או מה שמכונה ‘סוללה משופצת’. ישנם הרבה אנשי מקצוע טובים ומהימנים. בחרו אותם בקפידה”.