• צוות מרפאת שיניים דר עלאא סלטי
  • מטבחי יוקרה
  • מיטות וספות למכירה של רשת בננה שופ
חבר מועצת העיר חדרה, עו"ד טל אליהו. צילום ליאור יאדו

עד הילד הבא: דיון מיוחד בחדרה בתופעת השיימינג בקרב בני נוער

אחד מכל עשרה בני נוער עובר שיימינג ברשת. במקרה הטוב יסתיים השיימינג בתחושת בושה והשפלה, במקרה הגרוע יותר בפיתוח הפרעות אכילה, במכות ואף בניסיונות התאבדות

אחד מכל עשרה בני נוער עובר שיימינג ברשת. במקרה הטוב יסתיים השיימינג בתחושת בושה והשפלה, במקרה הגרוע יותר בפיתוח הפרעות אכילה, במכות ואף בניסיונות התאבדות

על-פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2019 דיווחו כרבע מיליון ישראלים כי עברו מסע ביוש ברשת. אצל ילדים ובני נוער, שעבורם חיי החברה מתקיימים ברשת, מדובר על אחד מכל עשרה. זאת, עוד הערכה זהירה. בצעד יוצא דופן ביקש חבר מועצת העיר חדרה ומחזיק תיק החינוך, עו”ד טל אליהו, לקיים דיון פתוח. הדיון הפתוח אמור היה להתקיים ביום רביעי (אתמול) במסגרת ישיבת מועצת העיר חדרה, אך לבסוף נדחה לישיבה הבאה. “אנחנו, כהורים וכצרכני תקשורת, נתקלים בידיעות על שיימינג (ביוש) מעת לעת. לרוב, כאשר הן נחשפות על-ידי התקשורת. הבעיה היא, שמרבית המקרים אינם ידועים לנו. לעתים קרובות, עד שאנחנו כבר מודעים להם, הנזק נעשה”, אומר חבר המועצה אליהו.

לפני כשלושה שבועות חשף חבר המועצה צ’יקו וקנין, כי בתו עברה שיימינג – במסגרתו אלמונים הפיצו תמונות מזויפות שלה ברשתות החברתיות. במשך כחודשיים התמודדה הנערה לבדה עם התחושות הקשות, תחושות ההשפלה, ולא סיפרה להוריה. צ’יקו גילה זאת במקרה. הוא הציץ לטלפון של בתו. אז גילה לחרדתו שיחה בינה לבין חברתה. שיחה בה היא מספרת שהיא אובדת עצות והיא חוששת לספר להוריה. “לרוב, אנחנו כהורים, קוראים על מקרים כאלה ולא ממש מבינים את חומרתם”, אמר צ’יקו וקנין לעיתון העיר News: “כמי שחווה את זה על בשרו, אני יכול להגיד שזה פגע קשה בכל המשפחה. מאז אנו מחבקים את הילדה ומלווים אותה – היא לא לבד. כאבא, הגבול נחצה”.

הסיבות העיקריות לשיימינג בקרב בני נוער: נקמה ורצון לצבירת רייטינג על חשבון הקורבן

סמדר סגל, בעברה יו”ר ועד ההורים המוסדי של נתניה, הייתה בין הראשונות בישראל לזהות את תופעת השיימינג. בשנת 2008, כשהרשתות החברתיות היו עוד בחיתוליהן, קבעה סמדר שזה רק עניין של זמן עד “שהמכשירים הניידים יהפכו למרכז חייהם של הילדים, ובפועל לגן המשחקים שלהם”. היא, כך מתברר, חזתה את ההליכים.

על-פי ארגון סהר, המתמחה בסיוע לנפגעי ולנפגעות שיימינג, מטרות השיימינג בקרב בני הנוער הוא להעניש ולנקום, להרתיע, ליידע ולהזהיר. אך לא רק, אלא גם להתבדח על חשבון אחרים, ליצור תחושת עליונות וגם להעלות את הרייטינג האישי. “הדור של היום”, אומר עו”ד טל אליהו, “מונע, בין השאר, במרדף אחרי רייטינג. היום, להיות ידוען רשת זו מטרה מוצהרת. כאשר רבים מבני הנוער עסוקים בספירת עוקבים, מאושרים אם נוסף להם עוקס “שווה”, ונכנסים לדיכאון אם “מורידים” להם עוקב”.

במהלך החודשיים האחרונים אירעו כעשרה מקרי שיימינג חמורים באזור חדרה, בקרב ילדים ובני נוער, שדלפו לעולם המבוגרים. במקרה אחד, חברתו לשעבר של נער הפיצה תמונות פרובוקטיביות של חברתו הנוכחית. במקביל, הופצה על אותה נערה שמועה שהיא “גונבת” חברים. בעקבות זאת, המעגל החברתי שלה הצטמצם משמעותית והיא ניסתה להתאבד. במקרה אחר, נער שסרב לצאת עם נערה “מקובלת”, גילה כי כל השכבה שלו צוחקת עליו – זאת לאחר שהופצה עליו שמועה שהוא “הומוסקסואל”, ששוכב בתשלום עם גברים. אם לא די בכך, באמצעות תוכנה לעריכת תמונות “זויפה” תמונה המציגה שני בנים באקט מיני עם הפנים שלו מוצמדים. הוא, אגב, הותקף על-ידי קבוצת נערים בעקבות זאת ומצא עצמו מאושפז עם שברים. בעדות שמסר טען, שאינו מכיר את תוקפיו – אבל הם הכירו אותו.

כיצד, לדעתך, יכולה הרשות המקומית לסייע לצמצם את תופעת השיימינג?

עו”ד אליהו: “מניעת שיימינג בבית הספר וגם מחוצה לו מחייבת גישה כוללת. גישה בה משתפים פעולה מורים, צוותים מקצועיים, הורים ותלמידים. בתי ספר צריכים לקבוע מדיניות ברורה נגד שיימינג. ולא רק שיימינג, אלא גם מול צורות אחרות של התעללות. הם חייבים להבטיח שכל הצוות, התלמידים וההורים מודעים למדיניות זו. גם להשלכות של המעשים ברמת הפרט – כולל עונשים הקבועים בחוק.. לדעתי, יש לספק למורים, לצוות ולהורים חינוך והדרכה כיצד לזהות ולטפל בסימני השיימינג. אחת הבעיות המרכזיות היא, שילדים ובני נוער מתביישים לשתף את ההורים ואנשי המקצוע. לכן, בתי ספר צריכים לעודד תקשורת פתוחה. תקשורת בין תלמידים, צוות והורים. חובה לספק דרך בטוחה וסודית לתלמידים לדווח על מקרים של שיימינג והתעללות”.

האם, לאור היקף הבעיה, לא יהיה נכון להקים מערך תמיכה עירוני – אפילו בין עירוני? הרי בכל רשות קיימת התופעה

“בהיבט הבית ספרי, בין אם מדובר ביסודי ובחטיבות הביניים שם החרמות מככבות ובין אם מדובר בתיכונים, חייבים לטפל. בתי הספר חייבים ליצור סביבה חיוביות ותומכת המעודדת פתרון קונפליקטים. אני חושב, שיש מקום להקים בנוסף מערך תמיכה המורכב ממתנדבים. אני מאמין, שככל שתהיה יותר מודעות להורים לתופעה זו, הם יצליחו להתמודד. במקביל, יש להעניק יותר כלים למורים ולאנשי מקצוע. כמובן, אוזן קשבת לתלמידים, שירגישו בטוחים לדווח. רק כך ניתן יהיה לצמצם את התופעה הזוועתית הזו”.

  • בתמונה: חבר מועצת העיר חדרה ומחזיק תיק החינוך, עו”ד טל אליהו

1תגובה

  • נתן גרשוני , 27 בינואר 2023 @ 14:31

    יישר כח 🙏 נושא חשוב מאד ✌️ תודה לטל אליהו ראש העיר הבא 🙏

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שתפו את הפוסט!

עוד כותרות

ספורט

נדלן

רכילות

תרבות ופנאי

עסקים

לייף סטייל

מדוזה על חוף הים

מכת מדוזות בחופי הארץ

ב”הלל יפה” מזהירים: עלייה במספר הפניות למיון בשל צריבת מדוזות עונת הרחצה כבר נפתחה

בריאות

חוק ומשפט

אוכל

שופ דיל

דפנה צור

מאמרים נוספים

קומפרסור לרכב

קומפרסור לרכב

המדריך לרכישת קומפרסור לרכב להשגת כוח לצמיגים ושליטה ברכב אם אתם מחפשים ציוד ואביזרים

מסדרון שטוף -תשלום לועד בית

תשלום ועד בית

איך אפשר לייעל את התהליך של גביית ועד בית אין ספק כי אחד מהתפקידים

נהיגה בחורף

זהירות! נהיגה בחורף

ראות מוגבלת, כבישים רטובים וחלקים ורוחות חזקות – הם רק חלק מהסכנות הנלוות לנהיגה

חימום תת רצפתי

חימום תת רצפתי

מהו חימום תת רצפתי, מהן היתרונות ולמי זה מתאים החורף הישראלי אולי לא קר

גולף-איתי כהן

איתי כהן דור 3

הוא מסומן כדבר הגדול הבא בענף הגולף, הוא דור שלישי לשחקני גולף שצמחו באור

מבריטניה ישירות לישראל

רילוקיישן לישראל מבריטניה: חברת לוגיסטיקה הופכת את התהליך לקל ופשוט למרות שהשהות באנגליה במשך

מראש שיש חוזר ובענק

חברת אלוני משיקה את הטרנד בעולם העיצוב: אריחי גרניט פורצלן ענקיים במראה שיש בהשראת

מסיבה במועדון

מסיבת סמים ואלכוהול

המשטרה חשפה הלילה מסיבה רווית אלכוהול וסמים שאורגנה בשטח מפעל באזור התעשיה בבנימינה ורשמה

ניידות משטרה במחסום

מבצעי אכיפה בפרדס חנה

כחלק ממאמצי התפשטות הקורונה נמשכים מבצעי האכיפה כנגד הפרת תקנות הקורונה במרחב הציבורי, בימים

תמונה של חטיף משולשים

משולשים בשלושה טעמים

המותג Free  משיק לראשונה: חטיפים מלוחים מרכיבים טבעיים בלבד לנשנוש באריזות אישיות: “מושלשים” “מושלשים”

שריפה ביער

שבוע של גל שריפות

סיכום אירועי השריפות , תחנת כיבוי חדרה משעות הבוקר לוחמי האש של תחנת חדרה

ילד עם מסיכת קורונה וכפפות מביט מהחלון

חרדה ושמה קורונה

“הגל השני” של הקורונה חידד את העובדה כי הנגיף יישאר אתנו ככל הנראה, לעוד

הופכים חזון למציאות

הופכים חזון למציאות

ראש המועצה הגר פרי יגור : “הופכים חזון למציאות! מליאת המועצה דנה ואישרה נושאים

שתפו ברשתות החברתיות

דילוג לתוכן