זו הפעם הראשונה בארץ בה מתקיים אירוע האקתון סביבתי בבתי ספר בכלל ובתי ספר יסודיים בפרט. הנושא בו דנו המשתתפים: מציאת פתרון למיני ציפורים פולשים
לראשונה בארץ התקיים בבית הספר היסודי שבמועצה האזורית אלונה, אירוע האקתון סביבתי למציאת פתרון למינים פולשים. אירוע ההאקתון נועד למציאת פתרון לקונפליקט בין הבזים האדומים לבין המיינות – מין פולש, סביב מקומות הקינון. המיינות מרחיקות את הבזים האדומים ומצמצמות את אפשרויות הקינון שלהם. האקתון התקיים לאחרונה בבית הספר “תל”י אלונה”. הובל על ידי תלמידי שכבת ה’. זאת, במסגרת התכנית “באלונה אומרים קן לבזים האדומים ע”ש תרצה קרן”.
באירוע ההאקתון השתתפו שמונה קבוצות, שהיו מורכבות מתלמידים ותלמידות, צפרים מקצועיים, אנשי טכנולוגיה, אנשי חינוך ואנשי חינוך סביבתי.
את המפגש, ברמה המחקרית והחינוכית ליוו ד”ר אדיב גל מוביל התוכנית, מנהלת בית הספר מילי מקוב וצוות מורות מדעים בבית הספר. מקוב ציינה, כי “מטרת ההאקתון הינה בראשונה, חינוך לערכים מרכזיים בבית הספר. על כן התבקשו התלמידים לחשוב על פתרון הומני, סביבתי וטכנולוגי לקונפליקט בין הבזים למיינות, ולהימנע ממושגים של פגיעה במיינות”.
התהליך החינוכי שעברו הילדים היה מעמיק. בשלב הראשון אספו מידע על הבזים והמיינות. התהליך התבסס על הוראה חוץ כיתתית. לאחר מכן, הילדים שרטטו ובנו מודל, רעיון של הפתרון שלהם, אותו הציגו גם במצגת שנתנה רקע ראשוני לפתרון.
יום ההאקתון החל עם הצגת ארבעת הרעיונות הנבחרים על ידי הילדים. לאחר חלוקה לשולחנות עגולים עם אנשי מקצוע שונים, התקיים סיעור מוחות סביב הרעיון. זאת, בכדי להביא את הרעיון לרמת פיתוח טכנולוגי בעזרת המומחים, חברי הקבוצה. הרעיונות, כולם ברמה גבוהה, יבחנו בקרוב על די הצוותים החינוכיים והתלמידים. אחד מהם ייבחר בסופו של הליך למתן פתרון הומני לקונפליקט.
אירוע ההאקתון בנושא סביבתי חשוב זה תורם הן בהיבט החינוכי והן בהיבט המקצועי. בעוד ההיבט החינוכי כולל תרבות דיון והתמודדות מול קהל, הרי שבהיבט המקצועי הוא כולל התמודדות מול דילמות ופתרונות לקונפליקט. ראש מועצה אזורית אלונה אריה שרון, אמר כי “אירוע ייחודי ומרשים זה, מייצג את ערכי בית הספר והמועצה. חינוך לערכים הומניים, קידום שיח בין התלמידים ושמירה על הסביבה והטבע”.