רוכב אופניים חשמליים בן 15 נפגע מרכב ברחוב סהרון בחדרה. הנער פונה לבית החולים הלל יפה במצב בינוני עם חבלות בראש ובגפיים
היום (ראשון) בשעה 15:10 התקבל דיווח במוקד 101 של מד"א במרחב שרון על תאונת דרכים ברחוב סהרון בחדרה. נער בן 15, שרכב על אופניים חשמליים, נפגע מרכב. חובשים ופרמדיקים של מד"א העניקו לו טיפול רפואי ראשוני במקום. לאחר מכן, פינו אותו לבית החולים הלל יפה במצב בינוני, עם חבלות בראש ובגפיים.
תאונה זו מצטרפת לעלייה מדאיגה במספר תאונות הדרכים בהן מעורבים רוכבי אופניים חשמליים בישראל. על פי נתוני עמותת אור ירוק, בשנת 2019 נפגעו 3,089 בני אדם בתאונות במעורבות אופניים וקורקינטים חשמליים. באותה שנה עמד הממוצע על שמונה נפגעים ביום. אלא, שגם הנתונים האחרונים ממשיכים להצביע על מגמה מדאיגה.
החוק בישראל מתיר רכיבה על אופניים חשמליים מגיל 16 ומעלה. הרוכבים חייבים בחבישת קסדה בעלת מחזיר אור. כמו כן, עליהם להחזיק ברישיון נהיגה או לעבור מבחן תיאוריה ייעודי לרכיבה. גם האופניים חייבים לעמוד במגבלות של הספק מנוע עד 250 וואט ומהירות מרבית של 25 קמ"ש.
אלא, שהאכיפה בתחום זה מורכבת. רוכבים רבים נוסעים על מדרכות, בניגוד לחוק, ומסכנים הולכי רגל. מנגד, הם חוששים לרכב בכביש בשל החשש שייפגעו מרכבים. בפועל, בישראל קיים מחסור משמעותי של תשתיות ייעודיות מתאימות – מה שמגביר את הסיכון לתאונות.
מומחים לבטיחות בדרכים מדגישים את הצורך בהגברת המודעות לחוקי הרכיבה. הם ממליצים על חינוך והסברה לרוכבים, במיוחד בקרב בני נוער. כמו כן, הם קוראים לרשויות המקומיות לשפר את התשתיות הקיימות. משטרת ישראל וגורמי האכיפה האחרים פועלים לאכיפת החוק. הם מבצעים פעולות יזומות נגד רכיבה מסוכנת ושימוש באופניים שאינם תקניים. עם זאת, האכיפה לבדה אינה מספיקה. נדרש שיתוף פעולה בין הרשויות, הרוכבים והציבור הרחב כדי לצמצם את מספר התאונות והנפגעים.