• צוות מרפאת שיניים דר עלאא סלטי

פרדס חנה כרכור: “טבע ליד הבית”

מועצת פרדס חנה-כרכור בקמפיין ייחודי "טבע ליד הבית" לחשיפת אתרי הטבע הייחודים המצויים במרחב המועצה; בין האתרים - בריכות המטווח, שמורת החורש, האלון הבודד והבוסתן הקהילתי

מועצת פרדס חנה-כרכור בקמפיין ייחודי “טבע ליד הבית” לחשיפת אתרי הטבע הייחודים המצויים במרחב המועצה; בין האתרים – בריכות המטווח, שמורת החורש, האלון הבודד והבוסתן הקהילתי

מועצת פרדס חנה-כרכור יצאה, בחודש האחרון, בקמפיין רשת ייחודי – “טבע ליד הבית”, שחושף את אתרי הטבע הייחודיים במושבות. זאת באמצעות סדרת סרטונים קלילים שחושפים את אתרי הטבע השונים.

בסדרת הסרטונים, שפורסמו בדף הפייסבוק והאינסטגרם של המועצה מככבים האתרים: בריכות המטווח, שמורת החורש, האלון הבודד, הבוסתן הקהילתי (המטווח).

מהמועצה נמסר, כי הקמפיין חושף את ערכי טבע הרבים, המגוונים והייחודיים בשל הימצאותה של פרדס חנה כרכור בנקודת חיבור בין בתי גידול רבים, אשר חלקם אף נמצאים כיום בסכנת הכחדה עולמית, ביניהם אדמות חמרה, כורכר, חולות וכן בתי גידול לחים.

שטחים ייחודיים אלה מאכלסים מגוון ביולוגי עשיר של מיני צמחים ובעלי חיים המעשירים את ערך השטחים הפתוחים במושבה.
עוד נמסר, כי בסקר טבע עירוני שנעשה במושבה, נמצאו 15% מהמינים המצויים בסכנת הכחדה בישראל, שוכנים בבתי גידול אצלנו במושבה.

כחלק מהקמפיין המועצה מעודדת את התושבים לצאת ולטייל ליד הבית, ליהנות מהשפע שהטבע והסביבה הייחודית מציעים לתושבי המושבה והסביבה.

בנוסף, בהמשך למדיניות ראש המועצה, הגר פרי יגור, פרדס חנה כרכור כמושבת גנים וטבע עירוני, פועלת המועצה לטיפוח המרחב הציבורי באופן מגוון המותאם לצרכי האוכלוסיות השונות, תוך שימוש באוצרות טבע ישובים ושמירה על ריאות ירוקות.

כחלק מכך פועלת המועצה להעלאת המודעות לחשיבות אתרי הטבע, ההיכרות עימם דרך בתי הספר וגני הילדים ודרך אירועים קהילתיים. כמו כן בחלק מהאתרים מתקיים ממשק שמירת טבע אקטיבי, כגון פרויקט שיקום בריכת החורף ועוד.

בתי הספר מאמצים את אתרי הטבע ומבצעים בהם ממשק אקטיבי לטיפוח ושיקום בתי הגידול, גני הילדים החלו בפרויקט גני יער של שהייה באתרים ויצירת חוויות פליאה והנאה במרחב הטבעי, מדי שנה נערך אירוע טבע עירוני יישובי רחב היקף.

זאת ועוד המועצה מקדמת מגוון רחב של פעילויות נוספות על מנת לקדם את שמירת וטיפוח ערכי הטבע כגון קיום מחקר קהילה אקולוגי בשיתוף עם חוקר מאוניברסיטת תל אביב ורשויות נוספות, קיום קורסים וסדנאות במגוון נושאים הקשורים בשמירת טבע. מהלכים אלו הצטרפו גם לקידום גינון בר קיימא במרחב הציבורי, לשמירה על המשאבים, עידוד המגוון הביולוגי.

פעילויות שמירת וטיפוח אתרי הטבע מלווים בעבודה קהילתית משמעותית ושיתופי פעולה מעוררי השראה מצד תושבי המושבה.

האלון הבודד
בקצה המזרחי של כרכור יש שטח חקלאי מישורי למדי, פרט לגבעה קטנטנה בולטת תודות לאלון תבור גדול ובודד הנמצא בפסגתה. שביל כורכר נוח ורחב מקיף את השדה החקלאי ומוביל מהרחוב אל הגבעה בנוחות. בגבעה נמצא מחילות רבות של גיריות מצויות ועקבות של תנים, שועלים וכלבים.

הגבעה של האלון הבודד מיוחדת גם הודות לצמחייה העשבונית בהרכב יחיד מסוגו באזור.

הגעדה הקיפחת היא צמח עשבוני רב- שנתי, ממשפחת השפתניים שגדל בסביבה של קרקעות קלות. תפוצתה של הגעדה מהגולן ועד השרון, היא פורחת בין אפריל ליולי.

כל פרח מורכב מחמישה עלי כותרת בצבע כחול סגול, ועליה הדקים נראים כגזורים.

הגעדה הקיפחת מצויה בסכנת הכחדה חמורה מאוד בארץ, תפוצתה העיקרית במרכז הארץ היא בפרדס חנה- כרכור ורמות מנשה. האלון הבודד מתאים ונוח לפיקניק, הליכה עם הכלב, ליקוט, ספורט וכל בילוי משפחתי אחר.

מומלץ להגיע בחורף והאביב.

איך מגיעים? השביל אל הגבעה מתחיל מקצה מפגש הרחובות אחוזה וערבה. ב-WAZE: האלון הבודד.

הבוסתן הקהילתי ( המטווח )
בפרדס חנה יש בריכת חורף עונתית המתמלאת מהגשמים והיא בית גידול לח בסכנת הכחדה, בה חיים מגוון עשיר של יצורים. גם כשהבריכה יבשה נמצאות באדמה ביצי קיימא זעירות של בעלי חיים המטילים ביצים עמידות לחום וליובש הקיץ הישראלי שמחכות עד שירדו הגשמים והבריכה תתמלא שוב במים ותתעורר לחיים, כל טיפה של מים מכילה מגוון רב של יצורים מיקרוסקופיים.

בבריכה אפשר למצוא סרטנים ירודים- שטרגל גדול וזימרגל, מינים ייחודיים המתקיימים בבריכות חורף בלבד. כן אפשר למצוא צדפונית- הנראית כמעין זרע קטן אך פנים מסתתר סרטן אמיתי.

קרפדה ירוקה: מין ייחודי למקווי מים זמניים (בסכנת הכחדה) ואילנית מצויה שאת רוב זמנה מבלה על העצים בסביבה ואל בריכת החורף יורדת לצרכי רבייה.

ביבשה נמצאים קיפודים ואפילו מין נדיר של עטלף בסכנת הכחדה- אפלול מצוי. במרחב 3 מינים של סחלבים- סחלב קדוש, שפתן מצוי ודבורנית דינסמור. מומלץ להגיע בחודשי החורף והאביב, דצמבר-מרץ, אז הבריכה גם משמשת תחנת תדלוק לציפורים נודדות. מתחת לאקליפטוס הגדול ואלוני התבור צל נוח לפיקניק, ספורט, חקר או ליקוט.

אסור לסנן בעלי חיים החוצה מהמים, אבל בהחלט אפשר לעמוד על גדת הבריכה, לחפש ולצפות בהם.

איך מגיעים? יש גישה נוחה מרחוב החץ, צמוד לגינה הקהילתית בפרדס חנה.

צוין, כי בימים אלו הבריכה יבשה. מומלץ להגיע בחודשי החורף עד סוף אפריל.

שמורת החורש
בלב המושבה, ליד הוואדי של השיקשוק, נמצאת שמורת החורש. מדרון של חמרה משתפל מזרחה לתוך וואדי אורנים, על מדרון זה השתמר מגוון עשיר של חורש ים תיכוני: אלון תבור, אלה אטלנטית, אלון מצוי, בר זית בינוני ואלת המסטיק.

מתחת לעצים ישנו מגוון רחב של צמחייה עשבונית רב שנתית. המקום נמצא תחת איום משמעותי של צמחייה פולשת: לנטנה ססגונית וחמציץ נטוי. השמורה מהווה בית לבעלי חיים רבים: ציפורי שיר כמו ירקונים, נקרים סוריים, אדומי-חזה, בולבולים וירגזים וגם יונקים למיניהם למשל קיפודים, שועלים, דורבנים ומכרסמים קטנים.

במרכז השמורה נמצא עץ אלון תבור עתיק בעל 15 גזעים המהווה זכר ליער האלונים הקדום שהתקיים באזור סביבו תוכלו בכל עונות השנה לראות צמחים ושיחים ירוקי עד ולמצוא פינות צל נעימות.
באביב הפרחים פורחים בשלל צבעים: לוטם מרווני ושעיר, נורית אסיה ומגוון עשיר של גיאופיטים- עירית גדולה ורקפות. השמורה מתאימה לטיול משפחתי, בכל שעות היום תמצאו נקודות של צל, השבילים לא מסומנים, כדאי להקשיב לציוץ הציפורים, לחפש עקבות ולגלות דברים חדשים ומעניינים.

איך מגיעים? מרחוב רבי עקיבא או מרחוב המעלה. אפשר לחנות בוואדי ולעלות ברגל.

*שמורת החורש. צילום באדיבות מועצת פרדס חנה כרכור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שתפו את הפוסט!

עוד כותרות

ספורט

נדלן

רכילות

תרבות ופנאי

מנעול על מערכת סייבר

מתקפת סייבר מדומה

מבוא למבדקי חדירה במערך הסייבר – penetration test בעולם בו איומים דיגיטליים מתפתחים כל

עסקים

לייף סטייל

בריאות

חוק ומשפט

אוכל

שופ דיל

מאמרים נוספים

קומפרסור לרכב

קומפרסור לרכב

המדריך לרכישת קומפרסור לרכב להשגת כוח לצמיגים ושליטה ברכב אם אתם מחפשים ציוד ואביזרים

מסדרון שטוף -תשלום לועד בית

תשלום ועד בית

איך אפשר לייעל את התהליך של גביית ועד בית אין ספק כי אחד מהתפקידים

נהיגה בחורף

זהירות! נהיגה בחורף

ראות מוגבלת, כבישים רטובים וחלקים ורוחות חזקות – הם רק חלק מהסכנות הנלוות לנהיגה

חימום תת רצפתי

חימום תת רצפתי

מהו חימום תת רצפתי, מהן היתרונות ולמי זה מתאים החורף הישראלי אולי לא קר

גולף-איתי כהן

איתי כהן דור 3

הוא מסומן כדבר הגדול הבא בענף הגולף, הוא דור שלישי לשחקני גולף שצמחו באור

מבריטניה ישירות לישראל

רילוקיישן לישראל מבריטניה: חברת לוגיסטיקה הופכת את התהליך לקל ופשוט למרות שהשהות באנגליה במשך

מראש שיש חוזר ובענק

חברת אלוני משיקה את הטרנד בעולם העיצוב: אריחי גרניט פורצלן ענקיים במראה שיש בהשראת

מסיבה במועדון

מסיבת סמים ואלכוהול

המשטרה חשפה הלילה מסיבה רווית אלכוהול וסמים שאורגנה בשטח מפעל באזור התעשיה בבנימינה ורשמה

ניידות משטרה במחסום

מבצעי אכיפה בפרדס חנה

כחלק ממאמצי התפשטות הקורונה נמשכים מבצעי האכיפה כנגד הפרת תקנות הקורונה במרחב הציבורי, בימים

תמונה של חטיף משולשים

משולשים בשלושה טעמים

המותג Free  משיק לראשונה: חטיפים מלוחים מרכיבים טבעיים בלבד לנשנוש באריזות אישיות: “מושלשים” “מושלשים”

שריפה ביער

שבוע של גל שריפות

סיכום אירועי השריפות , תחנת כיבוי חדרה משעות הבוקר לוחמי האש של תחנת חדרה

ילד עם מסיכת קורונה וכפפות מביט מהחלון

חרדה ושמה קורונה

“הגל השני” של הקורונה חידד את העובדה כי הנגיף יישאר אתנו ככל הנראה, לעוד

הופכים חזון למציאות

הופכים חזון למציאות

ראש המועצה הגר פרי יגור : “הופכים חזון למציאות! מליאת המועצה דנה ואישרה נושאים

שתפו ברשתות החברתיות

דילוג לתוכן