המקרה ארע השבוע באור עקיבא; גלאי העשן בדירה התריע ובעלי הדירה הגיבו במהירות; גידול חד במספר מקרי השריפה בעקבות התלקחות סוללות.
צוותי הכיבוי של תחנת חדרה הוזעקו לשריפת דירה ברחוב חי טייב באור עקיבא. על-פי רס”ל אבשלום מויאל, ראש הצוות שהוזעק למקום, השריפה פרצה בסלון. הגורם: סוללה של אופניים חשמליים שהתלקחה. צוות הכיבוי ביצעו כיבוי סופי וסריקה בדירה לאיתור לכודים ומוקדי בעירה נוספים. הפעם, נגמרה השריפה עם נזק לרכוש. מתחקור המקרה עולה, כי בעל הדירה היה נוכח במקום בעת הדליקה. גלאי עשן שהיה מותקן בדירה התריע, ובעלי הדירה פעלו לכיבוי הסוללה והתפנו מהבית בזמן. בעל הדירה עצמו פונה במצב קל לבית חולים “הלל יפה”.
על-פי נתוני הנציבות הארצית לכיבוי אש, במהלך שנת 2020 טיפלו לוחמי האש במאות מקרי שריפה מסוג זה. 200 ליתר דיוק. מדובר בגידול של 50 מקרים ביחס לשנת 2019. באזור שבין חדרה ועד לחריש דווחו על חמישה מקרים. בכל המקרים באזור מדובר על נזקים כבדים לרכוש. למרבה המזל, ללא נפגעים. נכון לשנת 2021 הנתונים דומים, עם גידול קל.
על-פי כל יצרני סוללות הליתיום, יש להימנע מהטענה במהלך הלילה, כשבני הבית ישנים. יתרה מזאת, ההמלצה קובעת כי יש להימנע מהטענת הסוללה בתוך הבית עצמו – זאת לצד הקפדה על תקינות הסוללה.
אופניים חשמליים, קורקינט חשמלי או הובר-בורד נחשבים לכלי תחבורה חסכוניים. אפילו ירוקים. הם מונעים זיהום אוויר, הם קלים לשימוש והם נוחים מאוד לנסיעה בתוך ערים. את האופניים החשמליים מפעילה סוללת ליתיום. הסוללה עצמה בנויה ממספר רב של תאי סוללה המחוברים באמצעות מוליכים. “רבים מטעינים את סוללות הליתיום במהלך הלילה – זאת במטרה שהסוללות יהיו מלאות לבוקר. היות שאין רעש של “בום”, אבל כן יש עשן רב. יכול להיווצר מצב בו עשן רב ימלא את הבית בזמן שבני הבית ישנים ואף תפרוץ שריפה”, מסבירים מומחים לכיבוי אש. כתוצאה מכך, לדברי המומחים: “עד שבני הבית יתעוררו, הם עלולים להיחנק מעשן. ההמלצה היא להתקין בכל חדרי הבית גלאי עשן. מדובר במתקנים זולים יחסית, הפועלים על בטריות, שמטרתם היא אחת: לצפצף ולהתריע במצב של שריפה”. מה עוד ממליצים המומחים? “אם אי-אפשר להטעין את הסוללה מחוץ לבית, יש להטעינה בחדר ריק. אין להשאיר סוללה בטעינה ללא השגחה. יש לנתק את המטען מהסוללה בסיום הטעינה. יש להשתמש בסוללה ומטען מקוריים בלבד. אין לטעון את הסוללה בסיום הנסיעה כאשר היא חמה ואין לבצע שינויים בקיבולת הסוללה. אין לטעון סוללות בקרבת חומרים דליקים ואין לטעון מספר סוללות במקביל על שקע אחד מחשש להיווצרות עומס יתר”. הדרך היעילה ביותר לכבות סוללת ליתיום בשלבים הראשונים, היא באמצעות שמיכה ייעודית לכיבוי אש וכיסוי המשטח הבוער. הכיבוי במטפי כיבוי המשלבים מים או קצף, אינם יעילים בהשוואה לשימוש בשמיכת כיבוי מיועדת לכיבוי אש בסוללות ליתיום.