• צוות מרפאת שיניים דר עלאא סלטי
  • מטבחי יוקרה
  • מיטות וספות למכירה של רשת בננה שופ
שריפת פסולת ברחבי השטחים שבשליטת הרשות הפלסטינאית, מקור הזיהום המרכזי שמשפיע על תושבי ישראל

מי שורף לנו את איכות החיים?!

מעל 15,000 אירועי שריפת פסולת נרשמו בשנת 2022 בישראל; מאחוריהם עומדים, בעיקר, גורמים עברייניים. כך נפגעת איכות חייהם של תושבי חדרה, פרדס חנה, חריש ועוד

מעל 15,000 אירועי שריפת פסולת נרשמו בשנת 2022 בישראל; מאחוריהם עומדים, בעיקר, גורמים עברייניים. כך נפגעת איכות חייהם של תושבי חדרה, פרדס חנה, חריש ועוד.

מאת ד”ר חזי גור מזרחי

מעל 15,000 אירועי שריפת פסולת בישראל בשנת 2022 מאיימים על איכות חיי התושבים מצפון לדרום הארץ. אירועי השריפות הם אירועים יזומים של עבריינות אשר פוגעת באיכות הסביבה והאקלים. בזמן שאנו עסוקים ברפורמות המס לכלים חד פעמיים שבוטל בימים אלה על ידי שר האוצר הנכנס. לחילופין, ברפורמה המשפטית, מסביבנו מזהמים והפיקוח אינו יכול למגר את התופעה בצורה קפדנית.

האירועים מציגים צמיחה משנה לשנה. תושבי חדרה, פרדס חנה, כרכור, חריש, יישובי יו”ש אורנית, שערי תקווה, אלקנה וראש העין הם הישובים שרמת החיים שלהם נפגעה בצורה משמעותית. ריבוי החמרת התושבים הסובלים מקוצר נשימה והחמרה ממצבים קיימים ויתכן אף שהחמרת מצבים רפואיים נוספים קשורים באופן ישיר או עקיף לנושא.

הפלסטינאים מזהמים לנו

על פי נתוני המשרד לאיכות הסביבה כ-62% מפליטות חומרים מסרטנים ומזהמים באוויר נובעים משריפות פסולת. מדי שנה נשרפים מעל 600 טון פסולת. המצוקה העיקרית מגיעה מיישובים סמוכים בשליטת הרשות הפלסטינאית.

איתור המפגעים הוא קשה ואינו בר שליטה. בפועל, על כל איתור מפגע נוצר מפגע חדש במקום אחר. אזור יו”ש והיישובים סביב חדרה נחשבים לאזורים פתוחים ומרווחים יותר. בוודאי מהאזורים האורבניים במרכז הארץ. החיבור לטבע אינו מקרי שם. אולם, במקום להתעורר לאוויר צח, התושבים נושמים אוויר מזהם. לא מדובר רק בריאות שלנו, אלא בנזקים העתידיים לכדור הארץ.

המשרד לאיכות הסביבה בקדנציה הקודמת בניהול השרה לשעבר, תמר זנדברג, הביע נכונות לעשייה. בפועל, לא הוצגה תוכנית מניעה ותוצאות לביצוע. השרה הנכנסת, עידית סילמן, מביעה הכרה בנושא. היא גם החלה בסיורים ביישובים הפגועים על מנת להבין את חומרת המצב. אגב, מנכ”ל המשרד הנכנס, גיא סמט, מכיר היטב את הנושא. תחום איכות הסביבה אינו חדש עבורו.

ועד שהמשרד להגנת הסביבה יפעל, פועלים תושבים רבים. כך, למשל, חבר מועצת הישוב אורנית, עו”ד אלעד כהן. הוא מוביל את המלחמה בנושא בשיתוף פעילים נוספים מאזורים רחבים. במשך תקופה לא מבוטלת הם מנסים למצוא פתרון, בשיתוף המשרד לאיכות הסביבה וכוחות הביטחון. זאת, באמצעות המינהל האזרחי ויחידות התיאום. בין השאר בקידום תהליכי הסברה ומתן פתרונות לבעיית הטמנת הפסולת ברשות הפלסטינאית.

כמו כן, איתור המפגעים בשטחי מדינת ישראל. יש כאלה אשר קוראים לכך טרור זיהום האוויר, אך מסתבר שיש כאן סיבה נוספת לנושא. זהו פתרון כספי לאותם עבריינים, שמרוויחים את כספם באמצעות פינוי והעלמת האשפה שלא בדרכים המקובלות.

חבר מועצת אורנית, עו"ד אלעד כהן - ממובילי המאבק נגד שריפת פסולת לא חוקית. צילום יח"צ
חבר מועצת אורנית, עו”ד אלעד כהן – ממובילי המאבק נגד שריפת פסולת לא חוקית. צילום יח”צ

להילחם בעבריינים

בתוכנית “השיטה – עם איציק מצרפי” ברדיו גלי ישראל התראיינו מנכ”ל משרד האוצר ועו”ד אלעד כהן. זאת, בניסיון למצוא את הפתרונות הפרודוקטיביים לטיפול בתופעה – עם החלת הממשלה החדשה. כמו כן פנה עו”ד אלעד כהן לשר האוצר בצלאל סמוטריץ’ להתערבותו האישית בנושא. עם היוודע כי קיבל סמכויות לשמש כשר על איכות הסביבה ביו”ש וכן על המינהל האזרחי.

בישראל אין באמת תוכנית אסטרטגית. לכן, הקריאה הציבורית היא לבנות אסטרטגיה ארוכת טווח למיגור התופעה. התוצאות, כאמור, רק מוכיחות את אוזלת היד של המדינה. על פי נתוני המשרד, בשנת 2022 הועסקו רק 14 פקחים שאחראים על כל שטחי המדינה. ולא, לא מדובר במשרות שעוסקות רק בתחום הנ”ל.

עלויות המדינה אינה מסתיימת רק בנזקים הנראים לעין בזמן הקצר, אלא בעיקר בטווח הארוך. נזקי התחלואה והתמותה עולים למדינה מאות מיליונים, ילדים ובוגרים סובלים מנזקים ומחלות מחמירות. כמו כן איכות החיים צונחת ואנו מוצאים תגובות תושבים שמספרים לנו שבמקום לענות מהאוויר הצח עם חלונות פתוחים אנו סגורים בבתים במזגנים שגם הם הוא חלק ממרכיבי הנזקים לכדור הארץ.

בתוך כך, ברמה המקומית, באין יכולת אמיתית של ראשי מועצה ורשויות לטפל בתופעה הרחבה, מתמקדים ראשי הרשויות באזור בשיפור איכות החיים במה שהם כן יכולים להשפיע. בין השאר, באיתור מטמנות לא חוקיות בשטחיהם, בניסיון למנוע הקמת מפעלים המתבססים על ייצור חשמל באמצעות גז וכן בניסיון להגביל שימוש בקמינים המחממים בתים באמצעות פחם. פרדס חנה – כרכור היא הרשות המובילה באזור בפעולות מניעה – זאת באמצעות קמפיינים הסברתיים וכן פעילי איכות סביבה בתחום, בהובלתו של ארז אריאב. גם נושא זה עדיין נחשב לפרוץ, כיוון שאין באמת חקיקה ארצית.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שתפו את הפוסט!

עוד כותרות

ספורט

נדלן

רכילות

תרבות ופנאי

עסקים

לייף סטייל

מדוזה על חוף הים

מכת מדוזות בחופי הארץ

ב”הלל יפה” מזהירים: עלייה במספר הפניות למיון בשל צריבת מדוזות עונת הרחצה כבר נפתחה

בריאות

חוק ומשפט

אוכל

שופ דיל

דפנה צור

מאמרים נוספים

קומפרסור לרכב

קומפרסור לרכב

המדריך לרכישת קומפרסור לרכב להשגת כוח לצמיגים ושליטה ברכב אם אתם מחפשים ציוד ואביזרים

מסדרון שטוף -תשלום לועד בית

תשלום ועד בית

איך אפשר לייעל את התהליך של גביית ועד בית אין ספק כי אחד מהתפקידים

נהיגה בחורף

זהירות! נהיגה בחורף

ראות מוגבלת, כבישים רטובים וחלקים ורוחות חזקות – הם רק חלק מהסכנות הנלוות לנהיגה

חימום תת רצפתי

חימום תת רצפתי

מהו חימום תת רצפתי, מהן היתרונות ולמי זה מתאים החורף הישראלי אולי לא קר

גולף-איתי כהן

איתי כהן דור 3

הוא מסומן כדבר הגדול הבא בענף הגולף, הוא דור שלישי לשחקני גולף שצמחו באור

מבריטניה ישירות לישראל

רילוקיישן לישראל מבריטניה: חברת לוגיסטיקה הופכת את התהליך לקל ופשוט למרות שהשהות באנגליה במשך

מראש שיש חוזר ובענק

חברת אלוני משיקה את הטרנד בעולם העיצוב: אריחי גרניט פורצלן ענקיים במראה שיש בהשראת

מסיבה במועדון

מסיבת סמים ואלכוהול

המשטרה חשפה הלילה מסיבה רווית אלכוהול וסמים שאורגנה בשטח מפעל באזור התעשיה בבנימינה ורשמה

ניידות משטרה במחסום

מבצעי אכיפה בפרדס חנה

כחלק ממאמצי התפשטות הקורונה נמשכים מבצעי האכיפה כנגד הפרת תקנות הקורונה במרחב הציבורי, בימים

תמונה של חטיף משולשים

משולשים בשלושה טעמים

המותג Free  משיק לראשונה: חטיפים מלוחים מרכיבים טבעיים בלבד לנשנוש באריזות אישיות: “מושלשים” “מושלשים”

שריפה ביער

שבוע של גל שריפות

סיכום אירועי השריפות , תחנת כיבוי חדרה משעות הבוקר לוחמי האש של תחנת חדרה

ילד עם מסיכת קורונה וכפפות מביט מהחלון

חרדה ושמה קורונה

“הגל השני” של הקורונה חידד את העובדה כי הנגיף יישאר אתנו ככל הנראה, לעוד

הופכים חזון למציאות

הופכים חזון למציאות

ראש המועצה הגר פרי יגור : “הופכים חזון למציאות! מליאת המועצה דנה ואישרה נושאים

שתפו ברשתות החברתיות

דילוג לתוכן