הרעיון אותו בודקת חנ"י (חברות נמלי ישראל) כולל הקמת אי ענק מול תחנת הכוח "אורות רבין", שישמש כשדה תעופה בינלאומי
בחודש יולי השנה, ללא הודעות יח"צניות, הגישו חברות נמלי ישראל (חנ"י) מסמך היתכנות לרשות מקרקעי ישראל (רמ"י). במסמך מסבירה חנ"י מדוע יש לשקול הקמת אי מלאכותי מול חופי חדרה. ליתר דיוק, מול תחנת הכוח "אורות רבין". אי מלאכותי ענק, שישמש תחליף לנמל התעופה בן גוריון. מנתונים המופיעים במבסך עולה, כי הנמל של תחנת הכוח בחדרה, שייך לחברת החשמל. אם לא ישתנה דבר בהחלטות הממשלה, הוא צפוי להפסיק לפעול במהלך שנת 2025. לרעיון עצמו מתנגדת חברת החשמל, שטוענת בתוקף כי פעולה מסוג זה תפגע בפעילותה. למה? כיוון שהנמל אמור לשמש במקרי חירום בו תידרש הפעלה באמצעות פחם.
על-פי הגורמים השונים, הקמת אי מלאכותי עשויה להגיע לסכום של 70 מיליארד שקלים לפחות. מחיר זה, על-פי הערכות, כולל את התשתיות אך לא את המבנים עצמם. את האי עצמו, כך על-פי ההמלצות, ימקמו במרחק של שני קילומטרים מקו החוף. המימון עצמו של ההקמה יתבצע על-ידי מכירת האדמות של נתב"ג. לשאלה כיצד יקימו את האי המלאכותי, המחייב ייבוש באמצעות כמות אדירה של חולות, מציעים במסמך באמצעות ייבוא חול. כדי להקים מיזם מסוג זה צריכים כמויות אדירות של חול. בעולם עצמו חברות המתמחות בתחום זה. כך, למשל, כחלק מעיבוי חופי נתניה למניעת התרסקות מצוקים, נשכרה אוניה מיוחדת מספרד. האונייה אוספת חול מאזור אשדוד, מנפה אותו ומשיטה אותו אל מול חופי נתניה. אז, באמצעות צינורות הולכה מיוחדים, היא פורקת את החול. במקרה זה מציעים לרכוש חול ממצריים. חול אותו יכרו משפך הדלתא של הנילוס. את החול יסננו ואוניות מתאימות יפרקו אותו ויצרו את האי המלאכותי.
אי מלאכותי שישמש שדה תעופה בינלאומי מול חדרה? רעיון ריאלי או פנטזיה
נושא הקמת אי מלאכותי אל מול חופי ישראל אינו נושא חדש. בנושא זה דנים ודשים גורמים בישראל למעלה משלושים שנה. פעם בשאלה האם להקים אי מלאכותי שישמש כשדה תעופה בינלאומי, ופעם בשאלה האם להקים אי מלאכותי לצורכי דיור. כך, למשל, בחודש אפריל השנה הנחה ראש עיריית הרצליה לבדוק היתכנות להקמת אי מלאכותי מול הרצליה. בכל זאת, המים שם נחשבים לרדודים יחסית. לא רק הוא הביע עניין. כמה שנים לפני כן הביעה עיריית נתניה עניין, כמו גם בת ים וכמובן תל אביב.
נחזור לחדרה. כחלק מיישום הרעיון והכנסתו לשלב התכנון, תצטרך המדינה להפקיע את הנמל המשמש את חברת החשמל מידי חברת החשמל. החברה עצמה מתנגדת למהלך זה. בין הנימוקים הרבים עולה נושא ייצור החשמל. כיום בתחנת הכוח "אורות רבין" ארבע יחידות ייצור חשמל מפחם. נכון, שתיאורטית על-פי החלטת הממשלה הן אמורות להפסיק לייצר חשמל עד שנת 2025. אולם, באותה נשימה הנחתה הממשלה להשאיר על כנו את הנמל. למה? כיוון שבמקרי חירום בו תידרש החברה לחזור ולייצר חשמל פחמי, הנמל עצמו הוא קריטי. לא רק בחברת חשמל מתנגדים, אלא גם ברשות שדות התעופה. להערכת בכירי הרשות "הרעיון הוא בחזקת לה לה לנד. גם אם יתחילו לתכנן היום, ייקח עוד עשרות שנים עד שכזה פרוייקט יהפוך לריאלי – אם בכלל"