נמשכת הירידה בדוחות בשל אי חגירת חגורות בטיחות. הנהגים הירושלמים בראש טבלת הערים. איזה מקומות מפתיעים תפסו חדרה, פרדס חנה ואור עקיבא?. וגם: איך לחגור חגורה כמו שצריך ולשפר את הבטיחות.
48,403 דוחות בגין אי שימוש בחגורת בטיחות רשמו שוטרי אגף התנועה במשטרה לנהגים ולנהגות בשנת 2023, כך עולה מנתוני משטרת ישראל שהגיעו לידי עמותת אור ירוק. 58,384 דוחות בגין אי חגירת חגורות בטיחות נרשמו בשנת 2022 ובהשוואה לשנת 2023 מדובר בירידה של 17%.
עד כמה הירידה במספר הדוחות בשנים האחרונות היא משמעותית וגדולה? בשנת 2019 נרשמו 86,361 דוחות לנהגים בגין אי חגירת חגורות בטיחות, כמעט פי שניים יותר מאשר מספר הדוחות שנרשמו בשנת 2023.
סה”כ נבדקו 163 ערים ויישובים חדרה נמצאת בשנת 2023 במקום ה-56 מבין כל ערי ישראל, מה שאומר שחולקו 178 דוחות. זה נשמע הרבה אבל זה לא רע בכלל בטח ביחס לירושלים שם חולקו 2\43,408 דוחות! או אפילו לבאר שבע ששם חולקו 751 דוחות. פרדס חנה כרכור נמצאת בשנה האחרונה במקום ה-106 עם 70 דוחות. אור עקיבא בסוף הטבלה במקום 157 עם 25 דוחות לשנה האחרונה.
בהסתכלות על סיכום השנים 2019-2023 בחדרה נתנו 972 דוחות. בפרדס חנה כרכור נתנו 554 דוחות. ובאור עקיבא נתנו 185 דוחות.
עו”ד יניב יעקב מנכ”ל עמותת אור ירוק: “חגורת הבטיחות היא אביזר בטיחות בסיסי ואפקטיבי לצמצום היפגעות בתאונת דרכים. כאשר הרכב נע במהירות גבוהה ותאונה מתרחשת, חגורת הבטיחות יכולה לעשות את ההבדל בין חיים ומוות. למרות שברור וידוע כי היא חיונית ומצילה חיים, עדיין רבים בוחרים לנהוג ולהסיע נוסעים לא חגורים. כאשר למשטרת התנועה חסרים מאות שוטרים ומאות ניידות הציבור לא מפחד להיתפס ולמעשה מצפצף על החוק. במשרד לביטחון לאומי חייבים לחזק את משטרת התנועה בתופסת של ניידות ושוטרים כדי לייצר אווירה הרתעתית שתמנע מנהגים ונהגות רבים להסיע נוסעים או לנהוג ללא חגורת בטיחות”.
חגורות בטיחות הן אמצעי מאד אפקטיבי להפחתת פגיעות חמורות וקטלניות ביושבי הרכב. חגורות בטיחות והתקני ריסון לילדים נחשבים באופן מסורתי לאמצעי הריסון החשובים ביותר במכוניות. בשנות ה-70, כמעט כל מדינות אירופה החלו לחייב חגירת חגורות בטיחות.
כיצד פועלות חגורות בטיחות?
חגורות בטיחות פועלות בראש ובראשונה על ידי ריסון הנוסעים במקרה של תאונה. ללא חגורת בטיחות, בזמן תאונת דרכים, הגוף נזרק קדימה בכוח גדול פי 30-60 ממשקל הגוף, וללא חגורה, הנוסעים עלולים להיתקל בחלקים פנימיים של הרכב. נוסע לא חגור נמצא בסיכון גבוה יותר להיזרק מחוץ לרכב אם הדלת או החלון נשברים כתוצאה מעוצמת ההתנגשות. החגורה בעלת שלוש נקודות האחיזה היא הטובה ביותר בהפחתת חומרת הפגיעה, כיוון שהיא מפצלת את עוצמת המכה על אזור גדול יותר ומגבילה את תנועות הנוסע בצורה טובה יותר מאשר חגורת אגן. חגורות בטיחות הן גם האפקטיביות ביותר בתאונות התהפכות, בהתנגשויות חזיתיות ובתאונות המתרחשות במהירויות קטנות, בעיקר באזורים עירוניים.
כיצד ניתן לשפר את השימוש בחגורות בטיחות?
ניתן לעשות זאת על ידי שילוב של אמצעים הכוללים אכיפה משטרתית, חינוך ומידע, אמצעים כמו מתריעי חגירה ועל ידי התקנת חגורות בכל סוגי כלי הרכב. חגורות בטיחות ברכב יכולות לא רק למנוע פגיעה חמורה, אלא גם פגיעה קטלנית, במיוחד עקב תאונת דרכים. הסיכון מופחת ב – 20-40%, תלוי באיזה מושב יושבים
כיצד חגורות פועלות בצורה הטובה ביותר?
חשוב שחגורות הבטיחות ימוקמו נכון על הגוף ושהן תהיינה צמודות לגוף. החלק התחתון של החגורה צריך להיות נמוך ככל האפשר, מעל הרגליים ולא באזור הבטן. החלק האלכסוני צריך להיות רחוק מאזור הצוואר, אבל מעל הכתף. באופן זה, החגורה פועלת בצורה הטובה ביותר כדי להתמודד עם הכוחות הפועלים בעת התנגשות. כדי להבטיח שהחלק האלכסוני יהיה צמוד ככל האפשר, המושבים הקדמיים של הרכב מצוידים כיום עם נקודת עגינה עליונות שניתנות להתאמה. ישנן אפילו מערכות חגירה המתאימות את עצמן ליושב באופן אוטומטי.
חשוב שהחגורה תהיה צמודה כיוון שבעת התנגשות, הרווח שבין החגורה לגוף מאפשר לכוחות חזקים מאד לפעול על הגוף, ויותר מכך, הגוף נזרק למרחק גדול מדי קדימה.
צילום אילוסטרציה אתר adobe stock