הכטב”ם מסוגל לשאת מטען במשקל של 250 קילוגרמים, למרחק של כ-100 קילומטרים, ובכך לצמצם סיכונים
חברת AIR הישראלית, או ליתר דיוק מפרדס חנה, עושה זאת שוב. צה”ל צפוי להרחיב את השימוש בכלי טיס בלתי מאוישים (כטב”מים) – גם למשימות תובלה והובלה. כטב”ם המטען וההובלה של חברת AIR, כך עולה, הוא הכטב”מ הראשון בעולם המסוגל לשאת מטען במשקל של 250 קילוגרמים, בשלב זה, למרחק של 100 קילומטרים ובמהירות שיוט של 135 קילומטר בשעה. הכטב”מ, אשר פותח במקור לשימוש מסחרי – אזרחי, עורר עניין רב במשרד הביטחון. יש לציין, כי מהנתונים עולה שגם חיל האוויר האמריקאי הזמין מספר פריטים לצורך ביצוע ניסויים ובחינת התאמתו לצרכים צבאיים.
מטרת הכטב”ם בהיבט הצבאי הוא להוביל מטען דחוף לחיילים המצויים בשטחים עם לוחמה עצימה. עד היום, כדי להעביר אספקה דחופה השתמש צה”ל במספר אמצעים, בין השאר, במסוקי תובלה או קרב, בהצנחת מטענים או באמצעות כלי רכב ממוגנים יבשתיים. באמצעות הכטב”ם, כך מעריכים גורמי הביטחון, ניתן יהיה להעביר ציוד חירום במשקל של עד 250 קילוגרמים במהירות גבוהה יחסית ומבלי לסכן חיי אדם. אחד היתרונות הנוספים של הכטב”ם, הוא יכולת הנחיתה שלו, טיסה בגובה נמוך מאוד צמוד לפני הקרקע וחילופין גובה בינוני – בהתאם לתוואי השטח והדרישות המבצעיות.
כטב”מ חברת AIR – פרדס חנה. צילום יח”צ