תלמידים עם אוטיזם מבית חינוך “ברקת” בחדרה, השייך לארגון “אלאור”, משולבים בכיתת המצוינות “מופת” בחטיבת הביניים של בית הספר “תיכון חדרה”. השילוב מתקיים ארבעה ימים בשבוע ומוכיח עצמו
חמישה תלמידים מבית חינוך “ברקת” בשכונת בית אליעזר בחדרה, בו לומדים תלמידים על רצף האוטיזם, לומדים מתחילת השנה בכיתת “מופת” בחטיבת הביניים של “תיכון חדרה”. חמשת התלמידים, בגילאי 13-15, השתלבו עם תלמידי כיתה ז’. הם לומדים ארבעה ימים בשבוע מדעים, אנגלית, ערבית ואומנות. התלמידים מביה”ס “ברקת” נוסעים לחטה”ב באוטובוס ציבורי – תוך שהם משתמשים ברב קו. את התלמידים מלווץ המחנכת דיקלה הררי, המחנכת המשלימה סופיה סטרביץ ותומכת ההוראה אומיימה עמאש. הנסיעה באוטובוס הינה חלק מתוכנית כישורי חיים ועצמאות בקהילה. בכיתות “מופת” לומדים תלמידים בעלי אוריינטציה לתחומי המדעים. ילדים בעלי יכולת חשיבה גבוהה, בעיקר בתחום המתמטי, סקרנים עם שאיפה למצוינות והצטיינות.
כך נולד החיבור הייחודי שהוכיח עצמו
היוזמה הגיעה משתי המנהלות. טלי אוחיון מנהלת “ברקת” ומיכל פודזרסקי מנהלת חטיבת הביניים ב”תיכון חדרה”. השתיים נפגשו בהשתלמות מנהלים. כתוצאה משיחת חולין ביניהן, הגיע הרעיון לשילוב. לאחר מכן נמשכה ההדברות בין השתיים, שהחליטו ליישם את התוכנית. מנהלת החטיבה, מיכל פודזרסקי, יחד עם מחנכת הכיתה, הילי עטייה, נכנסו לכיתה וחשפו בפני התלמידים את הרעיון. התלמידים היו נלהבים מעצם הרעיון לשלב ילדים עם צרכים מיוחדים איתם בכיתה. בהמשך נשלחה מריטה לוי, יועצת בית הספר “ברקת”, שהכינה את תלמידי תיכון חדרה לקראת הצטרפות תלמידי “ברקת”. היא הסבירה והרחיבה על אוטיזם, דיברה על הקשיים, האתגרים וההתמודדיות השונות.
לוי פירטה והסבירה, בנוסף, כי הקשת האוטיסטית רחבה מאוד. אולם, מה שמאפיין את כל האנשים עם אוטיזם הוא הקושי בתקשורת. בין אם זה קושי לדבר אצל חלקם, ובין אם זה קושי לנהל שיחה, ליצור חברויות ולהבין סיטואציות חברתיות אצל אחרים. בצד זאת. התלמידים הקשיבו להרצאה והיו שותפים פעילים. התלמידים הפנימו את המסרים, שאלו שאלות וקיבלו כלים לקראת הלימודים בכיתה המשלבת.
גם תלמידי “ברקת” קיבלו הכנה מיוחדת ויסודית לקראת הצפוי להם בכיתה המשלבת. לתלמידים הסבירו אנשי הצוות, כי הצוותים החינוכיים של ברקת ושל תיכון חדרה עומדים לרשותם בכל אתגר שיצוץ.
הניסוי הצליח בגדול
פעילות הכיתה המשלבת החלה החל אחרי חג סוכות. היא נבחנה בשבע עיניים עד חג חנוכה. התלמידים, כחלק מהפיילוט, השתלבו במקצוע אחד: מדעים. בהתחלה, יומיים בשבוע. התלמידים המשלבים קלטו באהבה וברגישות את התלמידים המשתלבים והניסוי זכה להצלחה רבה.
לאחר חג החנוכה, בפגישה בהשתתפות הצוותים המקצועיים משני בתי הספר, החליטו כולם להרחיב את פעילות הכיתה המשלבת. מיומיים בשבוע החלו תלמידי ברקת להגיע ארבעה ימים בשבוע למשך כשש שעות. אל לימודי המדעים נוספו אומנות, אנגלית וערבית. גם בהיבט החברתי משתלבים תלמידי ברקת, שחלקם הצטרפו למפגשים בתנועת הנוער “הצופים” וגם שם הם נפגשים עם חבריהם לספסל הלימודים.
ילדי “ברקת” פורצים את תקרת הזכוכית
בוועד ההורים של “ברקת” ידעו לספר השבוע, כי התלמידים מאושרים. “התלמידים לומדים מיומנויות חברתיות, נהנים ונרגשים בכל יום מחדש לצאת לכיתה המשלבת. כל יום הוא בבחינת יום משמח עבורם. התלמידים גם רוכשים ידע קוגניטיבי ברמה גבוהה. הם ניגשים למבחנים ועושים עבודות בדיוק כמו כולם. יש להם ספרי לימוד בהתאם ליתר תלמידי הכיתה. התלמידים מתיכון חדרה מקבלים באהבה רבה את תלמידי ברקת. מצד אחד התלמידים המשלבים לומדים שיעור באזרחות טובה, שוויון חברתי וקבלת האחר, מצד שני תלמידי ברקת לומדים ומשפרים את המיומנויות שלהם. הכי מרגש, שנוצרו חברויות חברויות בין התלמידים. בהפסקות הם משחקים יחד כדורסל או משוחחים”.
- בתמונה: תלמידי כיתה ז’ בכיתת המצוינות מופת (תיכון חדרה) לומדים יחד עם תלמידי ברקת – בית ספר לילדים מיוחדים עם אוטיזם. צילום דניאל כהן