• גלאון קליניק
  • מיטות וספות למכירה של רשת בננה שופ
משה בא חיים מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן

גרוע ממה שחשבנו: מחקר ענק קובע כי שתיית מעט אלכוהול מגבירה את הסיכון לסרטן השד

המחקר המדעי נערך באוניברסיטת הרווארד היוקרתית בקרב 39,811 נשים בגיל 62-45 מארצות הברית במשך תקופת מעקב ארוכה במיוחד של כ-25 שנה. במהלך תקופת המעקב אובחנו 2,830 נשים עם סרטן שד מקרב המשתתפות ו-237 נשים נפטרו מהמחלה

המחקר המדעי נערך באוניברסיטת הרווארד היוקרתית בקרב 39,811 נשים בגיל 62-45 מארצות הברית במשך תקופת מעקב ארוכה במיוחד של כ-25 שנה. במהלך תקופת המעקב אובחנו 2,830 נשים עם סרטן שד מקרב המשתתפות ו-237 נשים נפטרו מהמחלה

 

אם בעבר צריכת אלכוהול מתונה נחשבה בלתי מזיקה, ולפעמים אף מועילה לבריאות, בשנים האחרונות הראיות המדעיות מציגות תמונה שונה. ארגון הבריאות העולמי (WHO) הצהיר כבר בינואר 2023 כי אף כמות של אלכוהול אינה בטוחה לבריאות האדם.

להצהרת הארגון מצטרף עתה מחקר מדעי נרחב שנערך באוניברסיטת הרווארד היוקרתית בקרב 39,811 נשים בגיל 62-45 מארצות הברית במשך תקופת מעקב ארוכה במיוחד של כ-25 שנה. במהלך תקופת המעקב אובחנו 2,830 נשים עם סרטן שד מקרב המשתתפות ו-237 נשים נפטרו מהמחלה.

בממצאי המחקר ולאחר נטרול גורמי סיכון אחרים לתחלואה בסרטן השד, נמצא כי נשים אשר דיווחו על שתיית יותר ממשקה אלכוהולי ביום העלו את הסיכון שלהן לחלות בסרטן השד ב- 27% לעומת נשים אשר דיווחו על שתיית פחות ממשקה אלכוהולי אחד בחודש.

משה בר-חיים, מנכ”ל האגודה למלחמה בסרטן: “תוצאות המחקר הדרמטיות תומכות בהמלצות שלנו להפחתת הסיכון לחלות בסרטן השד. בניגוד לעבר אנחנו יודעים היום כי הימנעות מאלכוהול קשורה לסיכון נמוך ביותר לסרטן שד בקרב נשים. חשוב לזכור שסרטן השד הוא השכיח ביותר בקרב נשים בישראל. גילוי מוקדם חיוני להגברת שיעורי הריפוי עד 90% ואימוץ אורח חיים בריא מאפשר להפחית את הסיכון לחלות בו. אנחנו נמצאים בעיצומו של חודש המודעות הבין-לאומי לקידום המאבק בסרטן השד שנערך בצל המלחמה וההסלמה בצפון ובהזדמנות זו חשוב לנו להזכיר לנשים ממוצא אשכנזי בכל גיל לממש את זכותן לבצע בחינם בדיקת דם למוטציה בגן BRCA בקופת החולים”.

5,600 אבחונים חדשים עד סוף 2024

כמו כן, נמצא במחקר כי כל שתיית כוס משקה אלכוהולי ליום (כ-10 גרם) מגבירה את הסיכון לחלות בסרטן שד בכ-10%, בהשוואה לאי שתיית אלכוהול או שתייה לעיתים רחוקות.

במחקר נמצא כי גם שתייה מתונה של אלכוהול עלולה להעלות את הסיכון לחלות בסרטן שד בקרב נשים. הסיכון עולה בצורה ליניארית, ככל שכמות השתייה עולה, כך עולה הסיכון לחלות בסרטן שד.

המחקר פורסם בכתב העת המדעי Journal of Women’s Health ביוני 2024, תורגם והונגש לציבור על ידי מרכז המידע של האגודה למלחמה בסרטן לרגל חודש המודעות הבין-לאומי לקידום המאבק בסרטן השד. לתקציר המחקר באנגלית לחצו כאן.

יודגש כי במהלך אוקטובר מצוין בישראל חודש המודעות הבין-לאומי לקידום המאבק בסרטן השד בצל המלחמה וההסלמה בצפון. על פי הערכת האגודה למלחמה בסרטן עד סוף שנת 2024 יאובחנו בישראל כ-5,600 נשים חדשות עם סרטן השד, שהן כ- 467 חולות מדי חודש. הצפי לתמותה בשנת 2024 עומד על כ-1,000 נשים.

ההמלצות המעודכנות של האגודה למלחמה בסרטן לאבחון מוקדם של סרטן השד בהתאם לגיל ולהיסטוריה המשפחתית:

  • בכל גיל– לנשים ממוצא אשכנזי מלא או חלקי, מומלץ לבצע בדיקה לנשאות גנטית של מוטציות בגן BRCA 1,2 גם ללא סיפור משפחתי וללא צורך בייעוץ גנטי מקדים.
  • בכל גיל– אם יש מקרים של סרטן שד במשפחה, חשוב לעדכן את הרופא/ה  על מנת להמשיך בירור או להתאים את המעקב הרפואי הנדרש לנשים עם היסטוריה משפחתית.
  • בכל גיל– הכירי את שדייך. אם גילית  שינוי כלשהו, כגון התקשות, גוש, הפרשה מהפטמה או ציור ורידים מוגבר, פני לרופא ודרשי לברר את טיבו. ניתן לבצע בדיקת שד פעם בשנה על ידי רופא המומחה בבדיקת שד (אך בדיקת שד ידנית לא הוכחה כאמצעי המפחית את התמותה מסרטן השד).
  • מגיל 45 עד 49– נשים יכולות לפנות לרופא או לרופאה על מנת להתייעץ בנוגע לביצוע בדיקת ממוגרפיה כבר מגיל זה.
  • מגיל 50 עד 74– יש לבצע אחת לשנתיים בדיקת ממוגרפיה. הבדיקה כלולה בסל הבריאות. ממוגרפיה היא בדיקת הדמיה הנחשבת כיום לשיטה הטובה ביותר לזיהוי גידול סרטני בשד בשלב מוקדם, לפני שניתן לזהות אותו במישוש.
  • המלצות לנשים הנמצאות בסיכון גבוה– לאישה שקרובת משפחה שלה בדרגה ראשונה (אם, בת, אחות) חלתה בסרטן השד, מומלצת בדיקת ממוגרפיה מגיל 40, אחת לשנה, או מוקדם יותר, בהתאם להמלצות הרופא. לנשאית מוטציות בגנים BRCA1/2 ולנשים בקבוצות סיכון נוספות, מומלץ לבצע בדיקת MRI של השד אחת לשנה, בהתאם להמלצות משרד הבריאות. הבדיקה מומלצת גם לנשים שהוגדרו כבעלות סיכון של יותר מ-20% לחלות בסרטן השד במשך חייהן (פירוט כל ההתוויות המאושרות בסל, ניתן למצוא באתר האגודה). אישה שעברה טיפולי קרינה בבית החזה (בדרך כלל כטיפול במחלת לימפומה מסוג הודג’קין), בעיקר לפני גיל הפריון, נמצאת בסיכון מוגבר לחלות בסרטן השד, ומומלץ כי תבצע מעקב רפואי לגילוי מוקדם בהתאם להמלצות הרופא.

אגודה ללא כל כוונות רווח

האגודה למלחמה בסרטן היא ארגון ללא כוונות רווח וכל שירותיה ניתנים לחולים ולבריאים ללא תשלום, הודות לתרומות הציבור מאז הקמתה בשנת 1952. האגודה פועלת בכל הדרכים לקידום המחקר, דרכי המניעה, האבחון המוקדם ושיפור אמצעי הטיפול והשיקום של חולים ומחלימים. באגודה פועלים כ-3,500 מתנדבים הפרוסים בכ-70 סניפים ברחבי הארץ, השותפים לקידום המאבק בסרטן בקהילה המקומית. כיו”ר האגודה למלחמה בסרטן בהתנדבות מכהן בשנים האחרונות פרופ’ משה מיטלמן. לצדו בתפקיד סגן יו”ר אגודה מכהן מר ליאון רקנאטי העושה זאת בהתנדבות מאז 1988. בין היתר פועלים בשנים האחרונות בוועד המנהל של האגודה למלחמה בסרטן גם פרופ’ עידו וולף, פרופ’ ברוך ברנר ופרופ’ סיגל טל. כל חברי הוועד המנהל וחברי ועדות המומחים המייעצות של האגודה למלחמה בסרטן פועלים בהתנדבות, מאז הקמתה בשנת 1952.

כך בין היתר גם פרופ’ רונית סצ’י פאינרו ופרופ’ איתן פרידמן חברי ועדת המחקר של האגודה וכן פרופ’ אהרון צ’חנובר, זוכה פרס נובל לכימיה לשנת 2004 המכהן בהתנדבות בתפקיד נשיא הכבוד של האגודה למלחמה בסרטן. למידע נרחב על אודות שירותי התמיכה והמידע בנושא סרטן השד, היכנסו לאתר האגודה למלחמה בסרטן, או התקשרו בשיחת חינם לטלמידע 24/7 לטלפון שמספרו 1-800-599-995. נשים שחלו בסרטן השד המעוניינות בתמיכה וסיוע או נשים המעוניינות להתנדב ולהצטרף למעגל התמיכה של ‘יד להחלמה’ של האגודה למלחמה בסרטן מוזמנות לפנות בטל. 1-800-36-07-07 בחיוג חינם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שתפו את הפוסט!

עוד כותרות

ספורט

נדלן

מירי כהן אלין כהן

מירי כהן משיקה ספר

ביתה של אושיית הרשת ונערת האיפור אלין, הגיעה למתחם מול להשיק את ספר המתכונים

רכילות

תרבות ופנאי

עסקים

לייף סטייל

בריאות

חוק ומשפט

אוכל

חינוך

מאמרים נוספים

סנ"צ אריה דורון משטרת חוף

אריה דורון מאמין בדרך

שבועיים לאחר שמונה לתפקיד דובר משטרת ישראל, מצא עצמו סנ”צ אריה דורון במתקפה תקשורתית

קומפרסור לרכב

קומפרסור לרכב

המדריך לרכישת קומפרסור לרכב להשגת כוח לצמיגים ושליטה ברכב אם אתם מחפשים ציוד ואביזרים

מסדרון שטוף -תשלום לועד בית

תשלום ועד בית

איך אפשר לייעל את התהליך של גביית ועד בית אין ספק כי אחד מהתפקידים

נהיגה בחורף

זהירות! נהיגה בחורף

ראות מוגבלת, כבישים רטובים וחלקים ורוחות חזקות – הם רק חלק מהסכנות הנלוות לנהיגה

חימום תת רצפתי

חימום תת רצפתי

מהו חימום תת רצפתי, מהן היתרונות ולמי זה מתאים החורף הישראלי אולי לא קר

גולף-איתי כהן

איתי כהן דור 3

הוא מסומן כדבר הגדול הבא בענף הגולף, הוא דור שלישי לשחקני גולף שצמחו באור

מבריטניה ישירות לישראל

רילוקיישן לישראל מבריטניה: חברת לוגיסטיקה הופכת את התהליך לקל ופשוט למרות שהשהות באנגליה במשך

מראש שיש חוזר ובענק

חברת אלוני משיקה את הטרנד בעולם העיצוב: אריחי גרניט פורצלן ענקיים במראה שיש בהשראת

מסיבה במועדון

מסיבת סמים ואלכוהול

המשטרה חשפה הלילה מסיבה רווית אלכוהול וסמים שאורגנה בשטח מפעל באזור התעשיה בבנימינה ורשמה

ניידות משטרה במחסום

מבצעי אכיפה בפרדס חנה

כחלק ממאמצי התפשטות הקורונה נמשכים מבצעי האכיפה כנגד הפרת תקנות הקורונה במרחב הציבורי, בימים

תמונה של חטיף משולשים

משולשים בשלושה טעמים

המותג Free  משיק לראשונה: חטיפים מלוחים מרכיבים טבעיים בלבד לנשנוש באריזות אישיות: “מושלשים” “מושלשים”

שריפה ביער

שבוע של גל שריפות

סיכום אירועי השריפות , תחנת כיבוי חדרה משעות הבוקר לוחמי האש של תחנת חדרה

ילד עם מסיכת קורונה וכפפות מביט מהחלון

חרדה ושמה קורונה

“הגל השני” של הקורונה חידד את העובדה כי הנגיף יישאר אתנו ככל הנראה, לעוד

הופכים חזון למציאות

הופכים חזון למציאות

ראש המועצה הגר פרי יגור : “הופכים חזון למציאות! מליאת המועצה דנה ואישרה נושאים

שתפו ברשתות החברתיות

דילוג לתוכן